Inclusion and territoriality in the general leveling for the Ser Bachiller exam in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2053Keywords:
high school graduates, higher education, inclusion, academic leveling, territorialityAbstract
The article describes inclusion: by gender, ethnicity, disability; and by provincial, cantonal and institutional territoriality of high school graduates participating in the General Leveling Course, second process of the year 2019, executed by the Ministry of Higher Education, Science, Technology and Innovation (SENESCYT), in agreement with the Public Company UCE. The treaty clarifies the situation of youth rights that are trained to take the Ser Bachiller exam (Be Bachelor). The research is based on the non-experimental quantitative approach, the facts are approached from the transectional perspective and its depth is exploratory-descriptive. The field instruments were: the online survey applied through the http://www.filosofia-uce.com/ platform of the Central University of Ecuador, applied to 7,665 high school students, of which 4,073 answered that it was the casual sample not probabilistic. The notes to observe participation-approval were extracted from the virtual classrooms by domain of the platform. It was discovered that defending and failed high school graduates slightly exceed those promoted. In gender inclusion, the promotion of women is far superior to men and other genders; by ethnic groups the mestizos (half blood) widely exceed the participation and approval. No cases of high school graduates with disabilities were reported in the course. In territoriality, high school graduates from the coastal region surpass the rest of the provinces and cantons of other regions. While by institutions the public educational establishments, run by the State, have greater participation.
Downloads
References
Aceves, F. (1997). La territorialidad. Punto nodal en la intersección espacio urbano-procesos de comunicación-movimiento social. Comunicación y Sociedad (OECS, Universidad de Guadalajara(30), pp. 275-301.
Arévalo-Gross, J. (2018). La educación en Ecuador: logros alcanzados y nuvos desafíos. Resultados educativos 2017- 018. Quito: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito: Asamblea Nacional.
Cociña, M. (07 de 06 de 2013). https://ciperchile.cl. Obtenido de https://ciperchile.cl/2013 /06 /07/cinco-argumentos-contra-la-meritocracia/
Dirección Nacional de Discapacidades (DND). (2019). www.salud.gob.ec. Obtenido de https://www.salud.gob.ec/direccion-nacional-de-discapacidades/
Escuela Politécnica Nacional. (18 de Diciembre de 2019). www.epn.edu.ec. Obtenido de https: //www.epn.edu.ec/sistema-nacional-de-nivelacion-y-admision-snna/
Farrell, G., Trillón, S., y Soto, P. (1999). Farrell, Gilda; La competitividad territorial: construir una estrategia de desarrollo territorial con base en la experiencia de leader. Innovación en el Medio Rural, Cuaderno No. 6 - Fascículo 1. Bruselas: Observatorio Europeo leader.
García, Á., y Muñoz, J.-M. (1999). El factor territorial en la política educativa: ¿Es posible una fundamentación pedagógica? Universidad de Salamanca, 11, pp. 177-189.
García, E. (2007). El “abandono” en cursos de e-learning: algunos aprendizajes para nuevas propuestas. Revista Iberoamericana de Educación, 44(3), pp. 2-16.
Haro, O. (2018). Relación del examen nacional para la educación superior –ENES- y la vocación docente con el rendimiento académico del alumnado de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador. Alicante-España: Universidad de Alicante.
Inclusión Educativa. (2016). www.inclusioneducativa.org. Obtenido de http:// www.inclusion educativa.org/ise.php?id=1
INEC. (2016). www.ecuadorencifras.gob.ec. Obtenido de https://www.ecuadorencifras.gob .ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/TIC/2016/170125.Presentacion _Tics_2016.pdf
INEC. (15 de 12 de 2019). www.ecuadorencifras.gob.ec. Obtenido de https://www.ecuador encifras.gob.ec/estadisticas/
Leiva, J.-J. (2013). De la integración a la inclusión: evolución y cambio en la mentalidad del alumnado universitario de educación especial en un contexto universitario español. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), pp. 1-26.
Martínez, N. (13 de Marzo de 2015). http://www.redicces.org.sv/jspui/handle/10972/2037. Obtenido de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/2037/1/2.%20 Evaluacion%20de%20los%20aprendizajes%20en%20la%20educacion%20virtual.pdf
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol., 35(1), pp. 227-232.
Pérez-Castro, J. (2019). La inclusión de los estudiantes con discapacidad en dos universidades públicas mexicanas. Innovación Educativa, 19(79), pp. 145-170.
SENESCYT. (2019). Reglamento del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión SNNA. Quito: Registro Oficial.
SENESCYT-Empresa Pública UCE. (2019). Términos de referencia para contratar la prestación del servicio de nivelación general mediante un curso en modalidad virtual a nivel nacional, para las y los aspirantes que postularon en el primer semestre 2019 y no obtuvieron un cupo a través del sistem. Quito: SENESCYT-UCE.
Sepúlveda, J., López, M., Torres, P., Luengo, J., Montero, E., y Contreras, E. (2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes de Química y Farmacia de la Universidad de Concepción. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7), pp. 1-16.
SNNA. (11 de Diciembre de 2011). www.educacionsuperior.gob.ec. Obtenido de https:// www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07 /SNNA _presenta ción.pdf
Villalobos, O. (26 de 09 de 2015). http://journalrural.com. Obtenido de http://journalrural .com /enfoque-territorial/#sthash.O0a2hWtN.dpbs
Published
Versions
- 2020-09-03 (2)
- 2020-05-29 (1)