This is an outdated version published on 2020-05-29. Read the most recent version.

Analysis of the scientific production in Ecuador through the web platform on science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2160

Keywords:

dissemination, Ecuador, investigation, Latin America, publication, Web of Science

Abstract

This document arises from the disadvantage found in the scientific output of Ecuador in relation to other countries in Latin America. The purpose of this investigation is reflecting about the importance of the scientific output for the social, educational and scientific development of Ecuador. The methodology used in this investigation is inductive – deductive and it is supported by bibliographical research using the hermeneutic method. The results obtained of the scientific output from the Web of Science platform during the periods 2006 – 2008 and 2015 – 2020 in Latin America are presented. These periods are taken as a reference to contrast the records of scientific production prior to the university reform in Ecuador in 2008 with the current ones. Among the results, it is observed an increase in the scientific output in the country during the last period. Ecuador is in the 7th position among the 20 analyzed countries. It is concluded that Ecuador shows a growth in the scientific output as well as the other countries. However, there is still a significant difference with: Brazil, Mexico, Argentina, Chile and Colombia. Since 2008, an evaluation process of the Higher Education Institutions was established and it has positively influenced the scientific output of Ecuador. Furthermore, these numbers can be improved by changing the educational paradigm in which writing would be taken as a traversal axis since the first years of formal education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Muñoz, P., y Pérez-Montoro Gutiérrez, M. (2016). Análisis de la producción y de la visibilidad científica de Ecuador en el contexto andino (2000-2013). El Profesional de la Información, 24(5), 577-586. doi:10.3145/epi.2015.sep.07

Cañedo Andalia, R., Pérez Machín, M., Guzmán Sánchez, M., y Rodríguez Labrada, R. (2010). Aproximaciones a la visibilidad de la ciencia y la producción científica de Cuba en el sector de la salud. Acimed, 21(1), 28 – 43.

Castillo, J. A., y Powell, M. A. (2019). Análisis de la producción científica del Ecuador e impacto de la colaboración internacional en el período 2006-2015. Revista Española de Documentación Científica, 42(1), 225. doi: 10.3989/redc.2019.1.1567

CEEACES. (2014). La evaluación de la calidad de la universidad ecuatoriana. La experiencia del Mandato 14. Quito, Ecuador: Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Recuperado el 2 de enero de 2020 de https://issuu.com/ceaacesec/docs/ceaaces_2014_la_evaluacio__n_de_la_

Cedeño, C. G. (2014). El proceso extensionista universitario como vía para la pertinencia en la formación del futuro profesional. Revista ESPAMCIENCIA, 5(1), 17-23.

Constitución de la República del Ecuador (2008). [en línea]. Ecuador: Publicación oficial de la Asamblea Constituyente. Recuperado el 15 de enero de 2020 de: https://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf

Clarivate, 2019. Colección principal de Web of Science Ayuda. Web of Science. Recuperado el 22 de enero de 2020 de https://images.webofknowledge.com//WOKRS534DR1/help/es_LA/WOS/hp_database.html.Ecuador . Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República. Montecristi, Ecuador.

Clarivate, 2020. Web of Science. Recuperado el 8 de enero de 2020 de: https://apps.webofknowledge.com/UA_AdvancedSearch_input.do?SID=6AiJET6gSdD4hSBXjNf&product=UA&search_mode=AdvancedSearch

FECYT. (2019). Bases de Datos de Web of Science. Recursos científicos. Recuperado el 19 de diciembre de: https://www.recursoscientificos.fecyt.es/licencias/productos-contratados/wos

Guerrero-Casado, J. (2017). Producción científica latinoamericana indexada en Scopus en el área de las ciencias agropecuarias: análisis del período 1996-2016. Idesia (Arica), 35(4), 27-33.

Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial N° 77 de 15 -may-2000. Quito-Ecuador, 12 de oct. de 2010. Recuperado el 16 de enero, 2020 de: http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=11:ley-organica-de-educacion-superior&Itemid=137

Piedra-Salomón, Y., y Martínez-Rodríguez, A. (2007). Producción científica. Ciencias de la Información, 38(3), 33-38.

Rojas, J. E. (2011). Reforma universitaria en el Ecuador. Etapa de transición. Innovación Educativa, 11(57), 59-67.

Russell, J., Ainsworth, S., Del Río, J., Narváez-Berthelemot, N., y Cortés, H. (2007). Colaboración científica entre países de la región latinoamericana. Revista Española de Documentación Científica, 30(2), 180 – 198. doi: 10.3989/redc.2007.v30.i2.378

Santa, S., y Herrero Solana, V. (2010a). Cobertura de la ciencia de América Latina y el Caribe en Scopus vs Web of Science. Investigación bibliotecológica, 24(52), 13-27.

Santa, S., y Herrero Solana, V. (2010b). Producción científica de América Latina y el Caribe: una aproximación a través de los datos de Scopus (1996-2007). Revista Interamericana de Bibliotecología, 33(2), 379-400.

UAM Biblioteca (2019). Web of Science (WOS): Inicio. UAM_Biblioteca. Recuperado el 22 de enero de 2020 de: https://biblioguias.uam.es/tutoriales/WOS

UNESCO (2015). Informe de la UNESCO sobre ciencia, hacia el 2030. París, Francia. Recuperado el 15 de enero de 2019 de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002354/235407s.pdf

Published

2020-05-29

Versions

How to Cite

Araujo-Bilmonte, E., Huertas-Tulcanaza, L., & Párraga-Stead, K. (2020). Analysis of the scientific production in Ecuador through the web platform on science. Cátedra, 3(2), 150–165. https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2160

Issue

Section

Education-Research