Occupational perception of the alumni of the Intercultural University model in Mexico, situation at the UNICH and the UIEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2188

Keywords:

intercultural university, intercultural education, intercultural bachelor, labor market, UNICH, UIEM

Abstract

The intercultural bachelor is a term that refers to the young people from diverse sociocultural environments who took their degree in the framework of the recently founded educational model called Intercultural University, administered by the Mexican Ministry of Education. In this paper we analyze the uneasy position of intercultural discourse incorporated in the admission and graduation profiles, which give support to superior education, and the real situation in the labor market. The initial question, and key issue, is: what happens after the completion of the intercultural university education? The perception about of this Intercultural discourse is positive from authorities and students, but the situation outside the Intercultural Universities (above all in the labor market) which is marked by a deep miscomprehension or ignorance of given of the role that the intercultural bachelors should carry in the society. They have many problems as discrimination, low salary levels and inefficient programs of individual development. Through a qualitative process we obtain the perception from several actors about of the role of the intercultural bachelors. The research was carried out in two geographical and sociocultural contexts, the states of México: Intercultural University of State of Mexico and Intercultural University of Chiapas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, M. M. (2015). Comunidades de aprendizaje: retos para la ampliación del impacto social de las Universidades Interculturales. México: Documento de trabajo 186, LXII Cámara de diputados.

Cárdenas, E. (2014). Migración interna e indígena en México: enfoques y perspectivas. Intersticios Sociales, 0(7), 1-28.

CDI. (2018). Medición de la pobtreza 2015 en los municipios con ploblación indígena. México: Comisión para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.

CONEVAL. (2018a). Población indígena con carencias en todos sus derechos sociales (comunicado de prensa). México: Consejo Nacional de Evaluación de la Política Social.

Erdösová, Z. (2013). La universidad intercultural latinoamericana como un fenómeno múltiple. Una aproximación desde la teoría de los modelos educativos ecuatoriano y mexicano. Cuadernos interculturales, 11(21), 59-84.

González Ortiz, F. (2007). Crítica de la interculturalidad: la construcción de un proceso en el marco de la modernización. Cuadernos interculturales, 5(9), 63-89.

Granados-Alcantar, José A. y Quezada-Ramírez María F. (2018). Tendencias de la migración interna de la población indígena en México 1990-2015. Estudios Demográficos y Urbanos, 33(2), 327-363.

Hartmann, A. y López M. (2013). Resultados de las encuestas aplicadas a la primera generación de egresados (dos años después de su egreso 2009). San Cristóbal de la Casas: UNICH.

INEE. (2017a). Directrices para mejorar la atención educativa de niñas, niños y adoscentes indígenas, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, México. Ciudad de México: Fondo editorial INEE.

INEE. (2017b). Políticas para mejorar la atención educativa de niñas, niños y adoscentes indígenas, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, México (Documento ejecutivo). Ciudad de México: Fondo editorial INEE.

INEGI. (2018). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, Instituto Nacional de Estadística y Geografía, México. México: INEGI.

INEGI. (2020). Estadísticas a propósito del día internacional de la eliminación de la discriminación racial (comunidao de prensa), Instituto Nacional de Estadística y Geografía, México. México: INEGI.

INPI. (2010). Indicadores socioeconómicos de los pueblos indígenas, 2015. México: INPI.

Medina-Flores, F. y Hernández-García, R. (2014). Programa de seguimiento de egresados. San Felipe del Progreso: Universidad Intercultural del Estado de México

Sartorello, S. (2007). Conversaciones interculturales: L@s estudiantes de la primera generación de la UNICH hablan de su universidad. San Cristóbal de las Casas: Gaceta, UNACH.

SEP. (2018). Universidades interculturales. México: Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe, SEP.

STPS. (2020). Información laboral, enero 2020. México: STPS.

UIEM. (2019). http://uiem.edu.mx/.

UNESCO. (2006). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. París: UNESCO.

UNICH. (2018). https://www.unich.edu.mx/.

Vázquez-Parra, J. y Campos-Rivas, C. (2016). Discriminación laboral indígena: una aproximación desde el imaginario colonial y la teoría elsteriana. Saber, 28(4), 828-837.

Published

2020-05-29 — Updated on 2020-09-03

Versions

How to Cite

Juárez-Toledo, R., & Erdösová, Z. (2020). Occupational perception of the alumni of the Intercultural University model in Mexico, situation at the UNICH and the UIEM. Cátedra, 3(2), 35–51. https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2188 (Original work published May 29, 2020)