Teaching styles: a descriptive study from teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v4i1.2569

Keywords:

descriptive study, style-teaching, teachers, teaching practices

Abstract

The educational institutions involve people in different roles: authorities, teachers, students and parents. The teachers in their professional practice develop a style that distinguishes them by the way they teach and how they evaluate, seeking to consolidate the learning of their students. Knowing the teaching styles of the teachers in an institution allows us to characterize it and develop strategies to achieve academic goals. The objective of this research was to identify the teaching styles that are present among the teachers of the Faculty of Philosophy, Literature and Educational Sciences of the Central University of Ecuador. It had a quantitative approach and a descriptive level, being a transversal study. The conclusions point out that the majority of the teachers have a defined dynamic teaching style. When integrating the results between the analytical and systematic styles, it was found that the majority of teachers have characteristics of rather traditional styles. It was also found that in teaching practice, combined styles such as the analytical-systematic and the dynamic-practical are observed. Among the teachers researched, women show prevalence in the dynamic teaching style, while men mostly have an analytical teaching style. It seems that the semester in which a professorship is given also determines the style used, since differences have been found between higher and lower levels of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo, C. (2015). Caracterización de la enseñanza en la Educación Superior. Principia Iuris, 12(23), 85 -103. https://doctrina.vlex.com.co/vid/caracterizacion-estilos-ensenanza-educacion-646176145

Aguilera, E. (2012). Los estilos de enseñanza, una necesidad para la atención de los estilos de aprendizaje en la educación universitaria. Journal of Learning Styles, 10 (10), 79-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4324205

Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero. Universidad de Deusto. https://www.academia.edu/28631359/Alonso_Catalina_M_et_al_Los_Estilos_de_Aprendizaje

Álvarez, H. (2004). Influencias de la comunicación no verbal en los estilos de enseñanza y en los estilos de aprendizaje. Revista de educación, 334 (1), 21- 32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=963457

Callejas, M. y Corredor, M. (2002). La renovación de los estilos pedagógicos: colectivos para la investigación y la acción en la universidad. Docencia Universitaria, 3(1), 61-96.

https://www.researchgate.net/publication/301915580_La_reflexion_sobre_los_estilos_pedagogicos_y_la_innovacion_curricular_en_la_universidad

Centeno, A. y otros (2005). Identificación de estilos de enseñanza en la universidad. Estudio en tres carreras universitarias: ciencias biomédicas, abogacía y comunicación social. Presentado en el 5° coloquio de gestión universitaria en América del Sur. Argentina: Universidad Priada de la ciudad autónoma de Buenos Aires. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/35892

Chiang, M., Díaz, C. y Arriagada, P. (2016). Estilos de enseñanza y aprendizaje: ¿cómo dialogan en la práctica? Journal of Learning Styles, 9 (17), 2-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5467203

Chiang, M., Díaz, C., y Rivas, A. (2013). Un cuestionario de estilos de enseñanza para el docente de Educación Superior. Revista Lasallista de investigación, 10 (2), 62-68. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1794-44492013000200008&lng=es

Chiang, M., Díaz, C., Rivas, A., y Martínez, P. (2013). Validación del Cuestionario de estilos de enseñanza (CEE) un instrumento para el docente de educación superior. Revista de Estilos de Aprendizaje, 11(12), 1-16.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4560116

Cousine, R. (1962) Qué es enseñar. Archivos de Ciencias de la Educación, 3(3), 1-5. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/45152

De León, I. (2005) Los estilos de enseñanza pedagógicos: Una propuesta de criterios para

su determinación. Revista de Investigación, 57 (1), 69-97.

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2053492.pdf

Fortoul, M. (2008). La concepción de la enseñanza según los estudiantes del último año de la licenciatura en Educación Primaria en México. Horizontes, 30 (119), 72-89. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185

González Peiteado, M. (2013). Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. Revista Estilos de Aprendizaje, 11(6), 51-70. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/download/971/1679

Isaza, L. y Henao, G. (2012). Actitudes-Estilos de enseñanza: Su relación con el rendimiento académico. International Journal of Psychological Research, 5(1), 133-141.

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5134678.pdf

Laudadío, J y Da Dalt, E (2014). Estudio de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la universidad. Educación y Educadores, 17 (3), 483-498.

https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/ey

Laudadío, J. y Mazzitelli, C. (2015). Estilos de enseñanza de los docentes de distintas carreras de nivel superior vinculadas con las ciencias naturales. Educación y Educadores, 14(46), 9 -25.

http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12242

Martínez-Geijo, P. (2009). Estilos de Enseñanza: Estilos de enseñanza: conceptualización e investigación (en función de los estilos de aprendizaje de Alonso, Gallego y Honey) Revista de Estilos de Aprendizaje ,1 (2), 3–19.

http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/858/1546

Perochena, P., Arteaga, B., Labatut, E., Martínez, F. (2017) Adaptación y validación del cuestionario estilos de enseñanza (portilho/banas) en el contexto educativo español. Tendencias pedagógicas 30(1), 71-90.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6164817

Rendón, M. (2010). Los estilos de enseñanza en la Universidad de Antioquia. Unipluriverisidad, 10(1), 1-18.

https://www.researchgate.net/publication/266260034_Los_estilos

Renés, P. y Martínez, P. (2016). Una mirada a los estilos de enseñanza en función de los estilos de aprendizaje. Journal of Learning Styles, 9 (18), 224-243.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5715949

Renés, P., Echeverry, L., Chiang, M. T., Rangel, L. y Martínez, P. (2013). Estilos de enseñanza : un paso adelante en su conceptualización y diagnóstico. Revista Estilos de Aprendizaje. 11(6), 4–18.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4324304

Ventura, A (2011) Estilos de aprendizaje y prácticas de enseñanza en la universidad. Un binomio que sustenta la calidad educativa. Perfiles Educativos, 33(spe), 142-154. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982011000500013&lng=es&nrm=iso

Published

2021-01-30

How to Cite

Burbano-Larrea, P., Basantes-Vásquez , M., & Ruiz-Lapuerta , I. (2021). Teaching styles: a descriptive study from teaching practice. Cátedra, 4(1), 18–34. https://doi.org/10.29166/catedra.v4i1.2569