Implementation of parental control applications for Internet use as technological tools to support academic performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.3383

Keywords:

Parental control, students, tools, Internet, technology

Abstract

The objective of this study was to diagnose the parental control that the representatives of the Unidad Educativa Fiscal (UEF) "Tarqui" of the city of Manta, province of Manabí in Ecuador perform on the content that minors handle on the Internet. In addition, the feasibility of implementing a technological tool to facilitate this control was studied. The methodology applied had a qualitative-quantitative, exploratory and descriptive approach; it was applied to a population of 140 representatives and 140 students, and 40 teachers of the General Unified High School level were also considered. The results obtained allowed us to identify that despite the precautions or actions that the representatives carry out for the monitoring of internet activities by the minors, there is a need for an adequate tool through the use of computer programs or mobile applications that allow carrying out this activity in real time, responding to the time in which we live where every day it is more common for minors to access a device with connectivity; taking into account that parental interaction to ensure a good use of the internet may be of support in the academic performance of students and therefore positively influence their performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arab, L. E. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 7-13.

Balteiro, I. (2015). El uso de ordenadores e internet en el aula: ventajas y desventajas. Alicante: Universidad de Alicante.

Barreras, I. F. (2013). ¿ Domesticando a Internet? Niños, padres e Internet. Una mirada al uso de Internet en los hogares. . IXAYA: Revista Universitaria de Desarrollo social, 121-147.

Blasco, J. (2018). ¿Los programas para fomentar la implicación parental en la educación sirven para mejorar el rendimiento escolar? Cataluña: IVALUA.

Carles, J. (03 de 05 de 2014). geekland - Blog de Tecnología. https://geekland.eu/conceptos-herramientas-control-parental/

Carrazco, A., Sandoval Vallejo, M., & Benítez Hernández, A. (2018). Diagnóstico sobre adicción tecnológica en estudiantes de la era digital. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 1-20.

Conde Miranda, E. (2018). El uso de la tecnología de la información y la comunicación entre adolescentes. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 13-22.

Coronel Rojas, C. I. (2018). Seguridad en los niños mediante herramientas de control parental que permita a los padres supervisar el uso de internet (Doctoral dissertation). Quito: Instituto Politécnico de Leiria.

de Santiago, O. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Santiago: CEPAL-UNESCO.

González González, L., & Hernández Hernández, N. (Julio de 2017). Menores y redes sociales: los riesgos de un mal uso. Grado en Trabajo Social, 2. San Cristobal de la Laguna, España: Universidad de la Laguna.

Ihmeideh, F. &. (2014). The Association between Internet Parenting Styles and Children’s Use of the Internet at Home. Journal of Research in Childhood Education, 28(4), 411-425. doi:https://doi.org/10.1080/02568543.2014.944723

Jiménez Iglesias, E., Garmendia Larrañaga, M., & Casado del Río, M. (2015). Percepción de los y las menores de la mediación parental respecto a los riesgos en internet. Revista Latina de Comunicación Social, 49-68.

Montoya¹, Y. D. V., Castro¹, J. C., & Bonilla¹, M. H. . (2018). Más allá del control parental: redefiniendo a la familia digital. Cultura Digital, 1-10.

Nikken, P., & Schols, M. (2015). How and Why Parents Guide the Media Use of Young Children. Fam Stud, 24, 3423-3435. https://doi.org/10.1007/s10826-015-0144-4

Plaza, J. (2016). Impacto de las redes sociales virtuales en estudiantes adolescentes: Informe de investigación. Revista Internacional de Tecnologías en la Educación, 53-63.

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Estados Unidos, Londres, Nueva Delhi: Ediciones SM, Edición española publicada por acuerdo con Corwin Press Inc.

Rodríguez, Cristian; Arias, Laura; Caicedo, Sebastian. (2019). El cibercontrol parental: un mecánismo idoneo para salvaguardar el interés superior del menor, frente a lor riesgos on line. Villavicencio: Universidad Santo Tomás.

Sanchez-Valle, M., de Frutos-Torres, B., & Vásquez-Barrios, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Revista Cientifica de Comunicación y Educación, 1-11.

Selwyn, N. (2013). Internet y Educación. (BBVA, Ed.) C@mbio, 191-253.

Tordi, N. ( 2019). Algunas aproximaciones sobre a responsabilidad civil de los padres por el uso indebido de las tecnologías de la información y de la comunicación por sus hijos. Cartapacio de Derecho: Revista Virtual de la Facultad de Derecho, 1-16.

Valcket, M. B.-W. (2010). Internet Parenting Styles and the Impact on Internet Use of Primary School.

Published

2023-01-25

How to Cite

Delgado-Zambrano, O. . (2023). Implementation of parental control applications for Internet use as technological tools to support academic performance. Cátedra, 6(1), 57–77. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.3383

Issue

Section

Informatics