Quality Assurance Systems: a tool for the continuous improvement of training programs, centers and universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3451

Keywords:

tool, systematic, improvement, sustainability, quality

Abstract

The University of Deusto has defined and implemented in its faculties a Quality Assurance System that covers all undergraduate, master's and doctoral degrees, as well as the management of the activities carried out in all faculties as a whole. The Quality Assurance System is implemented through the systematization of the continuous improvement methodology, by measuring and analyzing the satisfaction of stakeholders and the results of its processes. To broaden the scope of the system, a Global Quality Management System has been defined to achieve student satisfaction, from their first contact with the university world, to their insertion as graduates in the labor market. This system is based on the philosophy of process management. The Global Quality Management System is deployed in the Centers, Functional Areas and Services involved in the life of the university community. The system includes the Institutional Accreditation of the Faculties and the Quality Certifications according to the UNE-EN ISO 9001:2015 standard, in the following Functional Areas and Services: New Students, Library, Hall of Residence and Employment Service.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2016). Guía de Apoyo para el proceso de seguimiento de títulos oficiales de Grado y Máster. PROGRAMA MONITOR [Archivo pdf]. http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-titulos/MONITOR/MONITOR-grado-master/Documentacion-y-herramientas

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2018). Guía de acreditación institucional [Archivo pdf]. http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-institucional/Acreditacion-institucional/Documentos-y-herramientas

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2018). Nuevo modelo del Programa AUDIT. ANECA [Archivo pdf]. http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-institucional/AUDIT

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2019). Documento Marco: Evaluación para la renovación de la acreditación de títulos oficiales de Grado y Máster Universitario. Programa ACREDITA [Archivo pdf]. http://www.aneca.es/content/download/12737/157930/file/acredita_docmarco_v6_190124.pdf

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2020). Guía de Apoyo para el proceso de seguimiento de títulos oficiales de Doctorado. PROGRAMA MONITOR [Archivo pdf]. http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-titulos/MONITOR/MONITOR-Doctorado/MONITOR-Doctorado-documentacion-y-herramientas

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2020). Guía de Autoevaluación. Programa ACREDITA DOCTORADO [Archivo pdf]. http://www.aneca.es/content/download/14069/174333/file/acredita_doctorado_Gu%C3%ADa%20de%20Autoevaluaci%C3%B3n_julio2020.pdf

Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. 29 de septiembre de 2021, 119537 a 119578. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/09/28/822

Zaballa, G. (2018). Buenas prácticas en la gestión de calidad de las universidades, hacia la excelencia. Editorial Académica Española.

Zaballa, G. (2000). Modelo de calidad en Educación Goien. Ediciones Mensajero.

Zaballa, G. y Liñero, I. (2017). La satisfacción de nuestros grupos de interés, aspecto fundamental para la mejora de nuestras titulaciones. V Congreso Internacional de Docencia Universitaria.

Published

2022-01-31

How to Cite

Zaballa-Pérez, G. (2022). Quality Assurance Systems: a tool for the continuous improvement of training programs, centers and universities. Cátedra, 5(1), 58–70. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3451

Issue

Section

Challenges of virtual education