Communication skills to increase reading comprehension in students of the 3rd grade of primary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3540

Keywords:

reading comprehension, communicative skills, inferential level, critical level, literal level

Abstract

This study arose from the need to apply the Speaking, Listening, Reading and Writing (HAELE) program to increase reading comprehension in students. This program will improve communication skills in the third year of primary school in the Paimas Educational Center, Piura 2021. The Juan Velazco Alvarado Educational Complex participated as experimental group (GE) and the 15164 Jambur Educational Complex as control group (GC). The objective is to determine the effect of the HAELE program. Most of the students do not master basic communication skills and it is important to analyze this problem, since the results will be useful for the directors of the educational institutions to take measures. Two groups with 23 students each participated in this experimental research. The communication skills program was applied to the GE. The inferential results showed that the arithmetic mean of the SG increased 7.96 points; the CG increased 1.77 points.  The standard deviation of the GE decreased 0.91 points, but the CG increased 0.15 points. The significance level of the SG decreased 0.722 points; the CG increased 0.105 points. It was concluded that the experimental program increases, for example, reading comprehension in students. Consequently, it is proposed that the authorities of the "Núcleo Educativo Paimas" apply the HAELE program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barriga, F y Aguilar, J. (1998). Estrategias de aprendizaje para la comprensión de textos académicos en prosa. Perfiles educativos (41-42), 28-47.

Cassany, D. (2008). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona: Paidós.

Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (1994). Enseñar Lengua. Ed. Grao. 83-99. https://hum.unne.edu.ar/biblioteca/apuntes/Apuntes%20Nivel%20Inicial/Lengua%20en%20la%20Educac.%20Inicial/material%20bibliografico/CASSANY%20Ense%C3%B1ar%20lengua.pdf

Chomsky, N. (1957) Syntactic Structures. The Hague. Spanish version. XXI century. Mexico

Colomer, T. (1992). La enseñanza de la lectura. Estado de la Cuestión. cuadernos de pedagogía, 216, 15-18.

Cortina, A. (2009). Ética de la Razón Cordial, Ediciones Nobel, Oviedo.

Díez, A., & Clemente, V. (2017). La competencia lectora. Una aproximación teórica y práctica para su evaluación en el aula. Investigaciones sobre lectura, (7), 22-35. http://hdl.handle.net/10045/62754

Font-Rotchés, D. & Cantero, F., J. (2008). La melodía del habla: acento, ritmo y entonación. Eufonía: Didáctica de la música. 19-39. https://www.researchgate.net/publication/258222199_Dolors_Font-Rotches_Francisco_Jose_Cantero_Serena_2008_La_melodia_del_habla_acento_ritmo_y_entonacion

Fumero, F. (2009). Estrategias didácticas para la comprensión de textos. Una propuesta de investigación acción participativa en el aula. Investigación y posgrado, 24(1), 46-73. https://www.researchgate.net/publication/44324516_Estrategias_didacticas_para_la_comprension_de_textos_Una_propuesta_de_investigacion_accion_participativa_en_el_aula

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill

Hilario, N. (2017). Transferencia analógica y comprensión inferencial en estudiantes de educación primaria de El Tambo – Huancayo. Horizonte de la Ciencia, 7(1), 149-165. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2017.13.361

Huarcaya, M. (2019). Lectura rápida en el fortalecimiento de la comprensión lectora en los estudiantes de educación primaria de la Institución Educativa Nº30239 de San Agustín de Cajas - Huancayo – 2018, [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo – Trujillo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/44046

Hymes, D. (1967) Studying the Interaction of Language and Social Life, in Foundations in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach. London. Tavistock. 1977.

Jiménez, I., Salamanca, L. A., & López, L. G. (2018). Implementación de Entornos Personales de Aprendizaje para fortalecer las habilidades comunicativas. Folios, (47), 119-132. https://doi.org/10.17227/folios.47-7401

Kabalen, D. & De Sánchez, M. (2006). La lectura analitico-critica: un enfoque cognoscitivo aplicado al análisis de la información. Edit: Trillas. https://www.worldcat.org/title/lectura-analisis-critico-y-desarrollo-de-ensayos/oclc/962736899

Mendoza, F. (1998). Tú lector. Aspectos de la interacción texto lector en el proceso de lectura. Barcelona: Octaedro.

Minedu, 2010 Sistema de Evaluación de los Aprendizajes. Formación Inicial Docente. Lima Perú.

Murillo, M. (2009). La Habilidad de Escuchar. Una Tarea Pendiente en la Educación Costarricense. Revista Káñina, XXXIII (2), 95-131. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44248785007

Recio, S. (2017). Prosodia y comprensión lectora en Educación Primaria, [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/117325/1/SRP_TESIS.pdf

Reinoso, M. (2017). Unidades didácticas y desarrollo de habilidades comunicativas en el aula. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 10(2), 209-231. https://www.redalyc.org/journal/5610/561059354013/html/

Solé, L. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó-ICE.

Ur, P. (1984) Teaching Listening Comprehension. Cambridge UP.

Vásquez, C. (2020). Los Organizadores gráficos para mejorar la Comprensión lectora en estudiantes de cuarto grado de primaria, Cartavio 2019, [Tesis Doctoral, Universidad César Vallejo – Trujillo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/49749

Published

2022-07-19

How to Cite

Espinoza-Rivera, M. G. (2022). Communication skills to increase reading comprehension in students of the 3rd grade of primary school. Cátedra, 5(2), 18–34. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3540