Pedagogic practice in a hospital environment
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v7i2.6648Keywords:
hospital environment, educational inclusion, pedagogical practice, academic mentoringAbstract
The article analyzes the importance of pedagogical actions in hospital environments, considering the educational inclusion of children and young people in situations of illness and hospitalization. The main problem is the lack of attention from educational and health administrations, and the lack of knowledge of processes that lead to a continuity of the school curriculum; to this is added feelings of anguish and anxiety about the academic aspect, since the absence of the patient in the classroom causes delay and desertion in their studies. The purpose of the research is to investigate experiences and results of research related to this study. It is an exploratory qualitative approach research, it analyzes a problem from different perceptions; it considers the inductive-deductive method and the empirical method as the immediate experience of the undergraduate students of the Pedagogy of Experimental Sciences, Mathematics and Physics of the Faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences of the Central University of Ecuador who participated in the pedagogical practice in a hospital environment. The results obtained from the analysis of the interview script indicate that, in addition to the teaching that should be provided through playful and didactic activities, emotional support is important. Finally, the study proposes different pedagogical actions and teaching strategies adapted to the special educational needs derived from the disease and hospitalization.
Downloads
References
Álvarez, M. (1995). Orientación Profesional. Barcelona: Praxis.
Ardón, D., Vega, F., Méndez, N., Monge, C. y Valverde, G. (2017). La pedagogía hospitalaria en Costa Rica: La atención a la niñez menor de siete años de edad. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 17 (1), 1-23. https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.27295
Asamblea, C. (2008). Constitución de la República del Ecuador. In Editorial Jurídica Ecuador.
Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva | CELEI | (2024). Anteproyecto de Ley 197. Derecho a la educación de los niños, niñas y jóvenes hospitalizados o en situación de enfermedad. http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/3314/1/1.%20LIBRO_Versi%C3%B3n%20Final_PEDAGOG%C3%8FA%20HOSPITALARIA_2023_FINAL%20%285%29%20%282%29.pdf
Chaves Bellido, M. (2012). La pedagogía hospitalaria como alternativa formativa. Educación, 21 (40), 59-74. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2504/2449
Diaz, K. (2019, 15 de mayo). MEP y CCSS inauguran servicio educativo para secundaria en Hospital San Juan de Dios. https://mep.go.cr/noticias/mep-ccss-inauguran-servicioeducativo-secundaria-hospital-san-juan-dios
Garcés, E. R. (2008). Pedagogía Hospitalaria Chile–España–Centro América. https://cerelepe.faced.ufba.br/arquivos/fotos/103/chilespanhacentroamerica.pdf
García-Tatera, F. y Sánchez-Bobadilla, V. (2020). Aulas hospitalarias en Paraguay. Revista Nacional e internacional de Educación Inclusiva. 76-88. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7926118.pdf
López-Machín, R. (2000). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. España : Pueblo y educación.
Martínez, O.(2018). Libros de Educa Hoy llegan a escuela del Hospital Bloom. Elsalvador.com. https://historico.elsalvador.com/historico/541813/libros-de-educa-hoy-llegan-a-escuela-del-hospital-bloom.html
Mendoza-Carrasco, M. V. (2017). La pedagogía clínica – hospitalaria en el Perú. Un reto y desafío para el sector educación y de salud. Alétheia: Revista Académica de la Escuela de Postgrado de la Universidad Femenina del Sagrado Corazón-Unifé, 5(1), 19–25. https://doi.org/10.33539/aletheia.2017.n5.2099
Ministerio de Educación del Estado Plurinacional de Bolivia. (2023). R.M. 0001/2023 Normas Generales para la Gestión Educativa Subsistema de Educación Regular. http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/3317/1/Cap%c3%adtulo%20VII%20%20149-189.pdf
Ministerio de Educación del Estado Plurinacional de Bolivia. (2019). Nueve departamentos cuentan con Centros de Apoyo Integral Pedagógico - Aulas Hospitalarias (CAIP-AH). https://www.minedu.gob.bo/files/publicaciones/unicom/Comunidades/2019/Comunidad
Reglamento General a la LOEI. (2015). Problemy Tuberkuleza, 4, 3–7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1852737
República Bolivariana de Venezuela. (1980). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5662, septiembre 24, 2003. https://www.redalyc.org/pdf/356/35641005020.pdf
Romero, K. y Alonso, L. (2007). Un modelo de práctica pedagógica para las aulas hospitalarias: el caso del Hospital Universitario de Los Andes. Revista de Pedagogía, 28 (83), pp. 407-441.
Serradas-Fonseca, M. (2017). El abordaje de la pedagogía hospitalaria en el contexto venezolano. Aula, (23) 121–134. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/aula201723121134/17970
Simbaña-Gallardo, V., Jaramillo-Naranjo, L. y Vinueza-Vinueza, S. (2017) Aporte de Durkheim para la sociología de la educación. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 23(2), pp.83-99. file:///Users/veronicasimbanagallardo/Downloads/1965-Texto%20del%20art%C3%ADculo-10484-1-10-20170825.pdf
UNESCO (2000). Balance de los 20 años del Proyecto Principal de Educación para América latina y el Caribe. Sin más datos.
Downloads
Published
Versions
- 2024-07-23 (2)
- 2024-07-19 (1)