Development of historical thinking in the first year of high school: analysis of the activities in the History textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v8i2.7917

Keywords:

Didactics, history, textbooks, first year of high school, historical thought

Abstract

The limited development of historical thinking among students represents a central problem in the teaching of history, as it restricts their ability to critically interpret the past and move beyond the mere accumulation of information. Given this situation, the present study aims to analyze the extent to which the activities in the first-year high school history textbook contribute to the development of historical thinking among students. To this end, the 121 activities in the textbook were examined according to the type of historical concept, cognitive demand, and type of activity. A mixed approach and content analysis technique were used, employing a code book and analysis sheet as instruments. The information was processed using frequency tables, contingency tables, and a word cloud, with the SPSS and MAXQDA programs. The results highlight that activities related to first-order concepts and with low and intermediate cognitive demands predominate, which highlights the need to diversify the activities in textbooks, incorporating approaches that encourage critical analysis, interpretation, and the reflective use of historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carretero, M., y Gartner, E. (2024). Artificial Intelligence and historical thinking: A dialogic exploration of ChatGPT [Inteligencia Artificial y pensamiento histórico: una exploración dialógica del ChatGPT]. Studies in Psychology, 45(1), 80-102. https://doi.org/10.1177/02109395241241379

Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias (1a. ed). Graó.

Ferreras, M., Pineda, J., Hunt, C., y Baisotti, P. (2020). Controversial Topics and Their Didactic Use: Analysis of the Activities Included in Italian and Spanish Textbooks [Temas controvertidos y su uso didáctico: Análisis de las actividades incluidas en los libros de texto italianos y españoles]. Pedagogika, 139(3), 157-174. https://doi.org/10.15823/p.2020.139.8

Gómez, C., y Miralles, P. (2015). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, 52, 52-68. https://doi.org/10.7440/res52.2015.04

Gómez, C., Solé, G., Miralles, P., y Sánchez, R. (2020). Analysis of Cognitive Skills in History Textbook (Spain-England-Portugal) [Análisis de las habilidades cognitivas en el libro de texto de Historia (España-Inglaterra-Portugal)]. Frontiers in Psychology, 11, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.521115

Gómez, C., Vivas, V., y Miralles, P. (2019). Competencias históricas y narrativas europeas/nacionales en los libros de texto. Cadernos de Pesquisa, 49(172), 210-234. https://biblat.unam.mx/es/revista/cadernos-de-pesquisa/articulo/competencias-historicas-y-narrativas-europeasnacionales-en-los-libros-de-texto

Gómez, C., Ortuño, J., y Molina, S. (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Revista Tempo e Argumento, 6(11), 5-27. https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180306112014005

Guix, J. (2008). El análisis de contenidos: ¿qué nos están diciendo? Revista de Calidad Asistencial, 23(1), 26-30. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1134282X08704640?via%3Dihub

Ibagón, N., y Minte, A. (2022). El pensamiento histórico en contextos escolares. Hacia una definición compleja de la enseñanza de Clío. Zona Próxima, 31, 107-131. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/11425/214421444274

Martínez, M., y Gómez, C. (2018). Nivel cognitivo y competencias de pensamiento histórico en los libros de texto de Historia de España e Inglaterra. Un estudio comparativo. Revista de Educación, 379. 145-169 https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2018/379/379-6.html

Martínez, M., Gómez, C. J., y Miralles, P. (2022). Estudio comparativo sobre la presencia del pensamiento histórico en los currículos educativos de diferentes países. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/13981

Marzano, R. J., y Kendall, J. S. (2007). The new taxonomy of educational objectives (2nd ed)[ La nueva taxonomía de los objetivos educativos]. Corwin Press.

Moreno, J., Rodríguez, R., y Monteagudo, J. (2023). Competencias de pensamiento histórico en Bachillerato: Análisis de los niveles cognitivos en los criterios de evaluación. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 45, 89-107. https://revistas.um.es/areas/article/view/528181

Saíz, J., y Colomer, J. (2014). ¿Se enseña pensamiento histórico en libros de texto de Educación Primaria? Análisis de actividades de historia para alumnos de 10-12 años de edad. Clío: History and History Teaching, 40, 1-19.

Sáiz, J., y López, R. (2015). Competencias y narrativas históricas: El pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores españoles de educación secundaria. Revista de Estudios Sociales, 52, 87-101. https://doi.org/10.7440/res52.2015.06

Sánchez, G. (2021). El efecto del Libro de texto escolar en el mercado editorial ecuatoriano. Diseño Arte y Arquitectura, 10, 47-68. https://doi.org/10.33324/daya.v1i10.378

Santisteban, A. (2010). La Formación en Competencias de Pensamiento Histórico. Clío & Asociados. La historia enseñada, 14, 34-56. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/1674

Seixas, P., y Morton, T. (2013). The big six Historical thinking concepts [Los seis grandes conceptos del pensamiento histórico]. Nelson Education.

Simón, M. (2023). The early modern age in secondary education textbooks in Spain: An analysis of activities [La Edad Moderna en los libros de texto de Educación Secundaria en España: Un análisis de actividades]. Frontiers in Education, 8,. https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2023.1134128/full

VanSledright, B. (2011). The Challenge of Rethinking History Education. On Practices, Theories, and Policy [El desafío de repensar la enseñanza de la historia]. Routledge.

Wineburg, S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past [Pensamiento histórico y otros actos antinaturales: trazando el futuro de la enseñanza del pasado]. Temple University Press.

Published

2025-07-30

How to Cite

Nasimba-Mera, E., & Fraga-Luque, O. (2025). Development of historical thinking in the first year of high school: analysis of the activities in the History textbook. Cátedra, 8(2), 141–156. https://doi.org/10.29166/catedra.v8i2.7917

Issue

Section

Educational resources