Mathematical teaching resources for hospital classrooms in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v8i2.8433

Keywords:

Hospital classrooms, teaching, Mathematics, teaching resources

Abstract

Children and young people facing chronic or long-term illnesses often find their academic education interrupted. To address this need, hospital classrooms have emerged as an alternative that guarantees continuity of learning. Mathematics is one of the most complex disciplines and faces several challenges, requiring adaptation to innovative teaching resources that maintain student motivation and interest. Ecuador's official curriculum establishes learning standards that must be met even in hospital settings. This highlights the need for curricular adaptations to respond to students' unique conditions. The purpose of this study is to investigate which teaching resources support mathematics learning. This is an exploratory qualitative study, supported by the empirical method, that is, the researcher's direct experience. The results obtained from the interview script indicate that among the teaching techniques applied in the hospital setting, the visual and motor channels prevail, through the use of graphic materials, pictorial representations, and body dynamics. These techniques allow the abstract contents of Mathematics to become meaningful sensory experiences, enhancing learning and adapting to cognitive needs and styles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á., Contreras, M. y Reyes, J. (2022). Matemáticas en contexto en Educación Primaria: conexiones con el entorno y la música. Unión-Revista Iberoamericana de educación matemática, 18(64), 1-20. https://mail.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/250

Berga-Espona, M. (2013). El juego con materiales manipulativos para mejorar el aprendizaje de las matemáticas en Educación Infantil: Una propuesta para niños y niñas de 3 a 4 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(2), 63-93. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/53104

Bolaños, A. y Mogro, L. (2004). Realización de una guía didáctica para docentes parvularias que ayude a desarrollar las inteligencias múltiples a través de las artes plásticas (dibujo, pintura y modelado) en niños preescolares de 4 a 6 años [Tesis de licenciatura, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional UPS. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/3106

Bolívar, L. D. y Galindo, L. N. (2021). Implementación de recursos y estrategias para generar ambientes de aprendizaje en las aulas hospitalarias frente a la enseñanza de las matemáticas [Tesis de pregrado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas] Repositorio Institucional UDistrital. https://repository.udistrital.edu.co/items/f29b6294-6146-4d38-bf0c-6bb3596670af

Carmona, E. y Cardeñoso, J. (2019). Situaciones basadas en juegos de mesa para atender la elaboración del conocimiento matemático escolar. Revista de Educación Matemática, (101), 57-81. https://rodin.uca.es/handle/10498/33000

Fernández-Díez, B. y Arias-García, J. (2013). La Expresión Corporal como fuente de aprendizaje de nociones matemáticas espaciales en Educación Infantil. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 24, 158-164. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34550

Lugo, J., Vilchez, O. y Romero, L. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.991

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Modelo Nacional de Gestión y Atención Educativa Hospitalaria y Domiciliaria. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/04/Modelo-Nacional-Gestio%CC%81n-Atencio%CC%81n-Educativa-Hospitalaria-y-Domiciliaria-1.pdf

Novo-Martín, M. (2021). Matemáticas en el Grado de Educación Infantil: la importancia del juego y los materiales manipulativos. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 10(2), 28-50. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2021.28-50

Ochoa, B., Sobrino, O. y Lizasoáin, Á. (1999). Recursos materiales de la Pedagogía Hospitalaria en Europa. Aula abierta, 26(74), 209-222. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/issue/view/1026/116

Remón, C. y Manero, V. (2018). Idoneidad didáctica de los juegos de mesa como recurso para la enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. [Tesis de Maestría, Universidad de Zaragoza]. Repositorio Institucional ZAGUAN. https://zaguan.unizar.es/record/77995

Salgado, C. Castro, C. (2018). Implementación de recursos didácticos para la enseñanza de las matemáticas, una experiencia en un aula hospitalaria. En J.S. Perilla (Eds), La educación inclusiva. Una estrategia de transformación social (pp. 241-264). Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1201/Educaci%C3%B3n%20inclusiva.pdf?sequence=5&isAllowed=y#page=242

Salgado, C. y Castro, C. (2017). Diseño e implementación de recursos didácticos en la clase de matemáticas para un aula hospitalaria. Acta Simposio de matemáticas y educación matemática, 3(2), 1-5. https://funes.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/tainacan-items/32454/1154049/Salgado2016Disen25CC2583o.pdf

Sánchez, R., Pérez, D. y Pérez, A. (2013). El cuento como recurso educativo. 3c Empresa: investigación y pensamiento crítico, 2(4), 1-29. https://3ciencias.com/articulos/articulo/el-cuento-como-recurso-educativo/

Unesco. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Vallejo-López, F. (2011). Las matemáticas en el arte: su didáctica. Revista Digital Ciencia y Didáctica, 50, 73-83.

Published

2025-07-30

How to Cite

Pinos-Benavides, X. (2025). Mathematical teaching resources for hospital classrooms in Ecuador. Cátedra, 8(2), 19–38. https://doi.org/10.29166/catedra.v8i2.8433

Issue

Section

Hospital pedagogy