An overview of the dimensions of availability and accessibility of the right to education from 2014 to 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v8i2.7911

Keywords:

Accessibility, availability, education, educational institutions, educational enrollment

Abstract

One of the State's obligations is to effectively guarantee the right to education. This requires state services through goods and services—both private and non-public. However, each good or service satisfies a specific dimension of education. The guiding question of this study is: Does the State satisfactorily guarantee the availability and accessibility of education? This study is important because it allows us to uncover the status of educational availability and accessibility through the analysis of the number of institutions and the gross enrollment ratio from the 2013-2014 academic period to the 2023-2024 academic year. The work adopts a mixed approach; the research design was the nested or embedded concurrent dominant model because quantitative and qualitative data were collected simultaneously. The paper concludes by stating that the State does not guarantee the right to education in the availability dimension because the number of educational institutions varies negatively between the years studied. In the 2013-2014 school year, there were 24,573 institutions, while in the 2023-2024 school year, there was a reduction equivalent to 34% of the total number of educational establishments present in 2013-2014. In the accessibility dimension, the State also fails to guarantee the right to education because the enrollment rate decreased considerably at two points in time. In the 2015-2016 school year, there was a reduction of 100,636 students. Then, in the 2020-2021 school year, there was a decrease of 92,253 students. At both points in time, accessibility to the educational system was affected for material, economic, and discrimination reasons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexy, R. (1993). Teoría de los Derechos Fundamentales. Centro de Estudios Constitucionales.

Ávila, R. (2025). La naturaleza en la teoría del derecho: De la teoría liberal y de los derechos humanos al derecho sistémico. Andares: Revista de Derechos Humanos y de la Naturaleza. 7, 4-12. https://doi.org/10.32719/29536782.2025.1.1

Barroso, C. (2006). Acercamiento a las nuevas modalidades educativas en el IPN. Innovación Educativa, 6(30), 5-16.

Borowski, M. (2003). La estructura de los derechos fundamentales. Universidad del Externado de Colombia.

Castellar, C. E., & Uribe, J. I. (2006). Determinantes de la duración del desempleo en el área metropolitana de Cali 1988-1998. Revista Sociedad y Economía, 11, 8-38. https://doi.org/10.25100/sye.v0i11.4127

Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. (1999). APLICACIÓN DEL PACTO INTERNACIONAL DE DERECHOS, ECONÓMICOS, SOCIALES Y CULTURALES: Observaciones generales 13. https://www.right-to-education.org/sites/right-to-education.org/files/resource-attachments/ONU_Observaci%C3%B3n_General_13_Derecho_Educaci%C3%B3n_es.pdf

Constitución de la República del Ecuador (2008). Registro Oficial No. 449, 20 de octubre de 2008. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Corte Constitucional del Ecuador. (2019, 4 de septiembre). Sentencia No. 282-13-JP/19 [Acción de protección]. https://www.comunicacion.gob.ec/wp-content/uploads/2024/08/Sentencia_282-13-JP19.pdf

Corte Constitucional del Ecuador. (2024, 28 de noviembre). Sentencia No. 95-18-EP/34 [Acción de protección]. https://esacc.corteconstitucional.gob.ec/storage/api/v1/10_DWL_FL/e2NhcnBldGE6J3RyYW1pdGUnLCB1dWlkOidlNzU4MzNkMC00M2M0LTQ0NGYtYTZiYi03YTYzNGUxMDJjZGUucGRmJ30=

Cortés, F. (2012). El derecho a la educación como derecho social fundamental en sus tres dimensiones: educación primaria, secundaria y superior. Estudios Socio-Jurídicos, 14(2), 185-206. de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/sociojuridicos/article/view/2067

Fernández, J. (2010). Disertación sobre el servicio público. Foro: revista de derecho, (13), 5-21. http://hdl.handle.net/10644/2891

Ferrajoli, L. (2006). Las garantías constitucionales de los derechos fundamentales. DOXA, Cuadernos de Filosofía del Derecho. 29, 15-31. https://doi.org/10.14198/DOXA2006.29

Ferrajoli, L. (2013). Principia iuris: Teoría del derecho y de la democracia. TROTTA.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). McGraw Hill.

Instituto de Estadística de la UNESCO. (2013). Clasificación internacional normalizada de la educación CINE 2011. UNESCO-UIS. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-2011-sp.pdf

Instituto de estadísticas de la UNESCO. (2009). Indicadores de la educación: Especificaciones técnicas. UNESCO-UIS. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/education-indicators-technical-guidelines-sp.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2021). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo 2021 (ENEMDU): Indicadores de Pobreza y Desigualdad: Boletín Técnico N° 09-2021-ENEMDU. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/POBREZA/2021/Junio-2021/202106_Boletin_pobreza.PDF

Kido Cruz, A. y Kido Cruz, M. T. (2015). Modelos teóricos del capital humano y señalización: un estudio para México. Contaduría y Administración, 60(4), 723-734. http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2014.06.001

Köster, A. J. (2016). Educación asequible, accesible, aceptable y adaptable para los pueblos indígenas en México: Una revisión estadística. Alteridad. Revista de Educación, 11(1), 30-52. https://doi.org/10.17163/alt.v11n1.2016.03

Marín, M. (2007). La dignidad humana, los Derechos Humanos y los Derechos Constitucionales. Revista de Bioética y Derecho, (9), 1-8. https://doi.org/10.1344/rbd2007.9.7833

Ministerio de Educación. (2024). Estadística Educativa Vol. 5. Datos Abiertos. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2024/10/Estadistica-Educativa-Vol-5.pdf

Organización de los Estados Americanos (OEA). (2015). INDICADORES DE PROGRESO PARA LA MEDICIÓN DE DERECHOS CONTEMPLADOS EN EL PROTOCOLO DE SAN SALVADOR (2a ed.) Organización de los Estados Americanos (OEA). https://www.oas.org/en/sedi/pub/indicadores_progreso.pdf

Pérez, L. (2015). Derecho e indicadores una perspectiva. Revista Educación y Ciudad, (9), 89 -110. https://doi.org/10.36737/01230425.n9.205

Real Academia de la Lengua Española. (2014). Característico, ca. https://dle.rae.es/caracter%C3%ADstico

Right to Education Project. (2015). INSTRUMENTOS INTERNACIONALES: Derecho a la Educación. https://www.right-to-education.org/sites/right-to-education.org/files/resource-attachments/RTE_Instrumentos_Internacionales_Privatizacion_Nov_2015_ES_0.pdf

Rodríguez, J., y García, D. (2019). Derechos Humanos, Derechos Constitucionales y Derechos Fundamentales. Un Análisis desde la Doctrina Científico - Jurídica. En M. E. Ojeda, M. Bellerreza y B. E. Bernal. Gestión Integral de Prácticas Innovadoras (págs. 1591-1603). ILCSA S.A. DE C.V. https://doi.org/10.5281/zenodo.4469302

Rozas, P., y Hantke, M. (2013). Gestión pública y servicios públicos: notas sobre el concepto tradicional de servicio público. Serie recursos naturales e infraestructura CEPAL, (162) https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/956b5eeb-40f9-4759-a9dd-b9360cf1f3c5/content

Ruiz-Muñoz, M. M. (2014). El derecho a la educación y la construcción de indicadores educativos con la participación de las escuelas. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (43), 01-19. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/16/10

Salgado, H. (2008). El proceso constituyente del Ecuador. Revista IIDH. 47, 205-223. https://repositorio.iidh.ed.cr/handle/123456789/1249

Silva-Beltrán, I. E., Morales-Hernández, I., y López-Suárez, A. (2005). El sostenimiento de la educación en México. Papeles de población, 11(44).

Tomasevski, K. (2004). Indicadores del derecho a la educación Revista IIDH, 40, 342-388. https://www.corteidh.or.cr/tablas/R08064-11.pdf

UNICEF Ecuador. (2021). Boletín UNICEF en Acción 2021. https://www.unicef.org/ecuador/sites/unicef.org.ecuador/files/2021-06/Boletin_UNICEF_EN_ACCION_2021.pdf

Urteaga, E. (2009). La teoría de sistemas de Niklas Luhmann. Contrastes Revista Internacional de Filosofía, 15, 301-317. https://revistas.uma.es/index.php/contrastes/article/view/1341

Published

2025-07-30

How to Cite

Lucio-Paredes, A., & Lucio-Paredes, N. (2025). An overview of the dimensions of availability and accessibility of the right to education from 2014 to 2024. Cátedra, 8(2), 39–55. https://doi.org/10.29166/catedra.v8i2.7911