Innovative and effective educational practices to improve the teaching-learning process

Authors

  • ANA MARIA LEON PAZMIÑO UCE

DOI:

https://doi.org/10.29166/kronos.v3i2.3936

Keywords:

Constructivism, teaching-learning, innovation, educational practices

Abstract

This study analyzes innovative and effective educational practices to improve the teaching-learning process. For this purpose, a qualitative approach is used as a methodology, according to the use of the descriptive research design. A bibliographic review of books, scientific articles and documents related to the experiences on innovative educational practices in countries such as Colombia, Guatemala, Brazil, Ecuador, and Argentina, has been considered.  There is a variety of literature regarding innovative educational practices, which shows the interest in contributing to improving the educational system, mainly supported using technology, but anchored to didactics as a complementary resource. In addition, the proposals focused their contribution on different branches of knowledge such as mathematics and English, but also to reduce social problems such as illiteracy with the use of innovative programs focused on collaborative work and personalized work in the teaching-learning process. It is concluded, in this way, that the effectiveness of educational practices is given on the basis of promoting an innovative digital culture with trained teachers in technological skills, and also based on the need for a structural change focused on innovation within an educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Canedo, G. (2018). Prácticas educativas innovadoras. Experiencias para documentar y compartir. Ciudad de México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Carranza, M. (2017). Enseñanza y aprendizaje significativo en una modalidad mixta: percepciones de docentes y estudiantes. Revista Iberoamericana para la innovación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 1-25.

Eladio Heredero e Inés Miskalo. (2020). Prácticas pedagógicas alfabetizadoras. un programa de gestión de la política de alfabetización como alternativa a los modelos tradicionales. En M. Gaeta, E. Heredero, y R. Cruz, Prácticas educativas innovadoras en inclusión (págs. 1-129). Puebla: Editorial UPAEP.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2017). Metodología de la Investigación (Sexta Edición ed.). Ciudad de México: MCGraw-Hill.

Lion, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de casos inspiradores. Buenos Aires: UNESCO.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Guía de implementación de prácticas innovadoras de gestión administrativa y académica en el bahillerato general para las instituciones educativas fiscales y fiscomisionales. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Moreira, M. (2020). Aprendizaje significativo: La visión clasica, otras visiones e interés. Proyecciones(14), 1-12.

Ortega, V. P. (2020). Un estudio sobre innovación educativa en la enseñanza del inglés: Innovando y fomentando la interacción oral de estudiantes universitarios. Polo del Conocimiento, 5(41), 838-867.

Parra, L., y Rengifo, K. (2021). Prácticas pedagógicas innovadoras. Educación, 30(59), 237-254.

Patiño, I. (2022). Practicas innovadoras y efectivas educacionales para el proceso. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 6(2), 1-13.

Ramírez, M., Segura, M., y Zenteno, M. (2018). Prácticas innovadoras y sus posibles relaciones con la investigación: un estudio con profesores. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación Currículum 2017, 3(3), 1-11.

Rivas, A. (2017). Cambio e innovación educativa: las cuestiones cruciales. Buenos Aires: Santillana.

Rodríguez, M., y Barragán , H. (2017). Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza. Revista Killkana Sociales., 1(2), 7-14.

Sosa, G., y Reina, N. (2022). Prácticas innovadoras en la educación superior durante la pandemia de la COVID-19. Revista Científica Internacional, 5(1), 11-23.

Villarreal, R., Salas, D., y Alemán, A. (2022). Prácticas Educativas Innovadoras desde un enfoque STEAM A. Córdova: Fondo Editorial.

Published

2022-08-31

How to Cite

LEON PAZMIÑO, A. M. (2022). Innovative and effective educational practices to improve the teaching-learning process. Kronos – The Language Teaching Journal, 3(2), 86–97. https://doi.org/10.29166/kronos.v3i2.3936