Understanding the scope of educational policies in Ecuador: an analysis of its historical evolution.

Authors

  • Danilo Reiban Garnica Universidad Nacional de Educación
  • Fanny Jiménez Quezada Universidad Nacional de Educación

DOI:

https://doi.org/10.29166/kronos.v4i1.4308

Keywords:

Educational policies, liberal revolution, church, educational models

Abstract

Education in Ecuador is complex because it is influenced by social, political, and economic aspects. This article aims to map out the historical events that have shaped Ecuadorian education to critically analyze the scope of the educational policies. It is essential to specify that this article does not aim to describe in-depth the reforms and public policies. Instead, it aims to critically describe the country's historical evolution and the current educational situation. In this sense, using a qualitative approach, this study starts with a literature review of the historical background of public education and the teaching methods used in Ecuador since 1830. Year when Ecuador became independent. To conclude, there is a discussion that starts with the policies that the governments have imposed on society and the future challenges that public education will face.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaluisa, C. (2011). Rezago educativo: barrera a vencer para el Buen Vivir. Cuadernos del Contrato Social por la Educación – Ecuador.

Araujo, M, y Bramwell, D. (2015). Cambios en la política educativa en Ecuador desde el año 2000. UNESCO.

Asamblea Nacional del Ecuador. (1906). Constitución Política de la República del Ecuador.

Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador.

Banco Mundial. (2022). Gasto público en educación, total (% del PIB) – Ecuador. Datos.

Delgado, J. (2011). Iglesia y educación pública en Quito y en Cuenca a finales del periodo colonial (1750-1809). Universidad de Cuenca.

Foucault, M. (2008). Vigilar y Castigar. Mexico / Buenos Aires: Siglo XXI editores.

García, N. (2013). La crisis financiera del Ecuador, 1998-2000. Universidad Tecnológica Equinoccial.

Luna, M, y Astorga, A. (2011). Educación 1950-2010. En Estado del país: informe cero, Ecuador 1950-2010, editado por Adrián Bonilla y Milton Luna, 1. ed, 291-306. Quito, Ecuador: Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL).

Ministerio de Educación del Ecuador (2013). Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe.

Ossenbach, G. (2017). La educación en el Ecuador en el período 1944-1983. Estudios Interdisciplinarios América Latina Caribe. 1999; 10 (1). Acceso, 6, 30.

Paladines, C. (2015). Perspectivas de cambio en la Educación Básica y en el Bachillerato. Ecuador: 2007-2013. Praxis Educativa (Arg), 19(3), 13-31.

Paladines, C. (2018). Historia de la educación y del pensamiento pedagógico ecuatorianos. Sexta. Quito: Centro de Publicaciones PUCE.

Poveda C., Díaz. G., Abendaño. A., Benalcázar A., Araujo S., & Arboleda R. (1997). Sistema Educativo Nacional del Ecuador. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).

Robalino, M. (2015). Una Revisión de las Políticas Educativas Nacionales Gubernamentales en Ecuador y Perú 1995-2010. Belo Horizonte: Universidad Federal de Minas Gerais.

Terán, R. (2015). Educación, cambio institucional y equidad. Paper Universitario. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/4197/1/CON-PAP-Teran%2C%20R-Educacion.pdf.

Uzcategui, E. (1951). Evolución del laicismo en el Ecuador. Revista ecuatoriana de educación.

Published

2023-02-28

How to Cite

Reiban Garnica, D., & Jiménez Quezada, F. (2023). Understanding the scope of educational policies in Ecuador: an analysis of its historical evolution. Kronos – The Language Teaching Journal, 4(1), 81–91. https://doi.org/10.29166/kronos.v4i1.4308