Cost - volume - utility model applied to alternative tourism, segment adventure cycling, in Equator

Main Article Content

Fabián Tapia N.
Annie Gavilánez G.
Tatiana Guerra P.
Bryan Urbina M.
Elsa Tapia C.

Abstract

The data process of the survey was conducted in the main tourist destinations of adventure. This work analyzed alternative tourism and its modality of adventure cycling through the cost, volume and utility model. The contribution components were margin and equilibrium point to determine the elements of income, the sensitivity of income and the threshold of profitability. As result, was determined that for each dollar of sale it is composed of 0.3 cents of variable cost. The fixed cost was 0.39 cents and 0.31 cents of utility included taxes. It was also determined that the sensitivity of income reaches 44% to open the threshold of profitability.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Tapia N., F., Gavilánez G., A., Guerra P., T., Urbina M., B., & Tapia C., E. (2018). Cost - volume - utility model applied to alternative tourism, segment adventure cycling, in Equator. Siembra, 5(1), 097–104. https://doi.org/10.29166/siembra.v5i1.1430
Section
Tourism

References

Acevedo, E. (2014). Determinación de la capacidad de carga turistica en dos sitios de visita del refugio de vida silvestre La Marta, e identificación de su punto de equilibrio financiero. Argentina: Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología.

Chiu, W., & Leng, H. (2017). Lets go cycliing: an analysis of tourists expereince on line user- generated content. International Journal of Tourism Cities, 3(1), 30-42.

CTCC. (2001). Análisis de las Empresas del Sector Turístico en la Región de Murcia. España: Consejería de Turismo Comercio y Consumo.

Gazzola, P., Pavione, E., Grechi, D., & Ossola, P. (2018). Cycle tourism as a driver for the sustainable development of little-known or remote territories: The experience of the Apennine regions of northern Italy. Sustainability, 10(6), 1863.

Guirado, A. (2003). La gestión empresarial en los despachos profesionales. España: Wolters Kluwer Educación.

Gutiérrez, F. (2016). Cicling as a vector of a territorial development. Boletin de la Asociacion de Geografos Españoles, 70(0212-9426), 419-442.

Guzman, A., Monza, J., & Valenzuela, S. (2016). Análisis de caso en la reseva natural privada " La Aurora del Palmar", Entre Ríos, Argentina. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 12(1), 88-104.

Kruger, M., Myburggh, E., & Saayman, M. (2016). A Motivation-Based Typology of Road Cyclists in the Cape Town Cycle Tour, South Africa. Journal of Travel and Tourism Marketing, 33(3), 380-403.

Lacosta Aragüés, J. (2004). Emerging inland tourist destinations in Spain in conjunction with the development of active and adventure tourism (1992-2001). Cuadernos Geograficos, 34, 11-31.

Meethan, K. (2001). Tourism in global society. Place, culture, consumption. New York : Palgrave.

Méndez, A., García, A., Serrano, M., & Ibarra, V. (2017). Investigaciones Geograficas, Boletín del Instituto de Geografia, 2017(94), 1-203.

MINTUR. (27 de Noviembre de 2013). En las rutas de ciclismo de montaña se practica turismo y aventura. Disponible en: http://www.turismo.gob.ec/en-las-rutas-de-ciclismo-de-montana-se-practica-turismo-y-aventura/

MINTUR. (2015). Reglamento de operación turística de aventura. MINTUR.

OMT. (2 de julio de 2014). La OMT y la Adventure Travel Trade Association publican informe mundial sobre el turismo de aventura. Disponible en: http://media.unwto.org/es/press-release/2014-11-04/la-omt-y-la-adventure-travel-trade-association-publican-informe-mundial-sob

OMT. (17 de Marzo de 2015). Turismo de Aventura más rentable que cualquier otro segmento. Disponible en: http://www.reportelobby.com/2015/03/turismo-de-aventura-reporte-lobby.html

Osorio, M. (2010). Turismo masivo y alternativo. Distinciones de la sociedad moderna/posmoderna. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 52, 236.

Rojek, C., & Urry, J. (2002). Touring Cultures. Transformations of Travel and Theory. New York : Routledge.

SECTUR. (2002). Turismo Alternativo. “Una nueva forma de hacer turismo”. Fascículo 1. Serie Turismo Alternativo.México: SECTUR.

SEFOTUR. (2012). Turismo de naturaleza. Disponible en: http://www.sefotur.yucatan.gob.mx/secciones/ver/turismo-de-naturaleza

Serra, M. (2016). Cycle tourism and rail trails as examples of sustainable tourism. Revista CIBOB d'Afers Internacionals, 2016(113), 187- 209.

Stronahc, M., Maxwell, H., & Sonya, P. (2018). Indigenius Austrlian women promoting health through sport. Sport Management Review, 21(3), 221-332.

Uribe, E. (2013). Abre una agencia de turismo de aventura. Entrepreneur. Disponible en; https://www.entrepreneur.com/article/265716

Urry, J., & Crawshaw, C. (2002). El turismo y el ojo fotográfico. Londres: Routledge.

Vasco, C., Sánchez Chopa, C., Abril Porras, V.H., Limaico, K., Eche, D:, García, G. (2017). Motivaciones para el consumo de productos agroecológicos en Quito. Siembra, 4(1), 31-38.

Watson, L., & Kopachevsky, J. (1994). Interpretations of tourism as commodity. Annals of Tourism Research,, 21(3), 643-660.

Welsch, H. (2005). Presupuestos Planificación y Control. México: Pearson Education.

WTTC. (2017). Análisis del impacto Económico del País. Disponible en: https://www.wttc.org/research/economic-research/economic-impact-analysis/