Profile of the tourist depending on motivations for heritage tourism products – case Ruta del Hielo II

Main Article Content

Paola Lizeth Proaño Chipantaxi
Patricia Mercedes Pazmiño Valle
Fabián Camilo Tapia Novillo

Abstract

The present work determined the profile of the tourist, the processes and the motivations of travel for heritage tourism products within the Ruta del Hielo II, which is part of the tourist offer of Ferrocarriles del Ecuador Empresa Pública (FEEP). We used the methodology of Valls and ESADE that determines the ociotipos; it was characterized by the identification of the main and secondary motivations of travel, as well as the socioeconomic variables and lifestyles. The results identify the sociodemographic and psychographic characteristics of the users of the train route as well as their travel motivations in three ociotipos characterized as: natuactivos, relajados naturales and culturales recreativos, which have as main motivation of travel to nature and activities that they are allowed to have contact with it; among the secondary motivations, relaxation activities, culture and recreation were determined. The results presented to the importance of the errors and motivations of travel for the improvement of the offer of tourist products as base of a sustainable development of the cultural patrimony.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Proaño Chipantaxi, P. L., Pazmiño Valle, P. M., & Tapia Novillo, F. C. (2018). Profile of the tourist depending on motivations for heritage tourism products – case Ruta del Hielo II. Siembra, 5(1), 105–110. https://doi.org/10.29166/siembra.v5i1.1431
Section
Tourism

References

Araújo Pereira, Gisele, & de Sevilha Gosling, Marlusa. (2017). Los viajeros y sus motivaciones: Un estudio exploratorio sobre quienes aman viajar. Estudios y perspectivas en turismo, 26(1), 62-85.

Centro de Estudios Superiores en Turismo [CESTUR]. (2012). Metodología del estudio de perfil y satisfacción del turista. México D.F., México: Secretaría de Turismo - SECTUR.

Cuenca, M. (2000). Ocio Humanista "Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio". Bilbao, España: Universidad de Deusto.

Decanini, S. (2010). Los Espacios del Ocio. Topofilia. Revista de Arquitectura, Urbanismo y Ciencias Sociales, II(1), 1-21.

El Comercio. (10 de 2012). Rutas del tren Nueva etapa rehabilitada-Infografía interactiva. Disponible en: http://especiales.elcomercio.com/2012/10/rutas-tren/#.WDGbJLLhDIU

Elizalde, R. (2010). Resignificación del ocio: aportes para un aprendizaje transformacional. POLIS, Revista Latinoamericana, 9(25), 437-460.

Sureda, J., & Valls, J.F. (2003). Ociotipos Europeos Packs de Actividades ESADE-2003. Barcelona: ESADE.

Instituto de Estudios de Ocio. (2007). La experiencia de ocio y su relación con el envejecimiento activo. Bilbao, España: Universidad de Deusto.

Ministerio de Turismo [MINTUR]. Paola Proaño. (2018, septiembre 08). Tren del Hielo II : Tren Ecuador HD. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=I3EK3ZfHAHM

Moscardo, G., Pearce, P., Morrison, A., Green, D., & Oteary, J. (2000). Developing a typology for understanding visiting friends and relatives markets. Journal of Travel Research, 38(3), 251-259.

Orduna, G., & Urpí, C. (2010). Turismo cultural como experiencia educativa de ocio. Polis Revista Latinoamericana, 26.

Pat, L., & Calderón, G. (2012). Caracterización del perfil turístico en un destino emergente, caso de estudio de ciudad del Carmen, Campeche, México. Gestión Turística, 18, 47-70.

Prada, J., Armijos, D., Crespo, A., & Torres, L. (2016). Ciudades patrimoniales, turismo cultural y perfiles de los visitantes: algunas consideraciones a partir del caso de estudio de Cuenca (Ecuador). Lurralde: investigación espacial, 39, 199-216.

PromPerú. (2007). Perfil del Turista Cultural. Lima, Perú: PromPerú.

Reverter, J., & Plaza, D. (2011). Ocio, deporte y turismo: situación actual y líneas de negocio. Esporte e Sociedade, 6(16), 1-31.

Rivero, F. (2008). El turismo cultural en la Raya Luso-Extremeña. Inédito.

Robleda, M., Pérez, E., Kantún, M., & Jonapá, J. (2017). Metodología propuesta para identificar el perfil y grado de satisfacción del turista en los principales destinos de Yucatán. En: González, K., Morán, L., & Negrón, J. (eds.) Los procesos administrativos aplicados a las actividades productivas y de servicios. Tópicos selectos de ciencias administrativas y desarrollo (pp. 124-139). Mérida: ©ECORFAN.

San Salvador, R. (2000). Políticas de Ocio "Cultura, turismo, deporte y recreación". Bilbao, España: Universidad de Deusto.

Valls, J.F. (2004). Gestión de empresas de Turismo y Ocio - El arte de provocal la satisfacción. Barcelona, España: Ediciones Gestión 2000.

Most read articles by the same author(s)