Analysis of the visitors´ demand who searched the idiomatic tourism in the city of Cuenca-Ecuador in 2015

Main Article Content

Cristina Eulalia Campoverde Urgilés
María Inés Landi Pauta

Abstract

In recent years, in the city of Cuenca-Ecuador, the demand of foreigners who come to the city to conduct studies of the Spanish language has increased. These foreigners are known as idiomatic tourists. They have specific characteristics that differentiate them from the other tourists for their time to stay, accommodation, interest in the culture of the site to be studied, complementary attractions. Due to the growing demand for idiomatic tourists in the city, the profile of these people was determined by a socio-demographic, motivational, preferences, trends and stationed analysis through surveys, which were carried out in the educational centers of the city of Cuenca: Amauta Spanish School, Estudio Sampere, CEDEI (Center for Ibero-American Studies), Simón Bolivar Spanish School, Yanapuma Spanish School and in the Spanish program for foreigners managed by the Language Institute of the Universidad de Cuenca. We applied 299 surveys and the type of accommodation, the stationer, the attractions of the city, the cost involved in carrying out the activity, and the specific form in which the tourists researched about Cuenca destination were determined.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Campoverde Urgilés, C. E., & Landi Pauta, M. I. (2019). Analysis of the visitors´ demand who searched the idiomatic tourism in the city of Cuenca-Ecuador in 2015. Siembra, 6(1), 032–038. https://doi.org/10.29166/siembra.v6i1.1719
Section
IV CONGRETUR - IMPACTO DEL TURISMO EN EL DESARROLLO DEL ECUADOR

References

Adriani, H. L., Leighton, G., Regina, S., Navarro, F., Jimeno, R., & Arcuri, S. (2014). Una aproximación del turismo idiomático en Argentina. Reencuentro de saberes territoriales latinoamericanos.

Alonso, J. (2006). Naturaleza económica de la lengua. Instituto complutense de Estudios Internacionales. Documento de trabajo.

Baraló, M. (2007). Enseñanza del español y turismo: Las estancias lingüisticas. Mosaico. Revista para la promoción y apoyo a la enseñanza del español, 20, 32-36.

Baraló, M. (2015). El valor del idioma como recurso turístico, económico y cultural. Signos Universitarios, 34(51), 35-61.

Cohen, E., & Cooper, R. L. (1986). Language and Tourism. Annals of Tourism Research, 13(4), 533-563.

Ganfornina, N. (2005). El turilingüismo en España: Actitudes y preferencias de los estudiantes universitarios estadounidenses. Universidad Antonio de Nebrija.

Goeldner, C., & Ritchie, B. (2011). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. John Wiley & Sons Inc.

Leighton, G., Adriani, H., & Schüler, R. (2011). El turismo idiomático como industria cultural. Revista Geográfica de América Central, 2, 1-12.

Leighton, G., Arcuri, S., & Jimeno, R. (2012). El turismo idiomático en la Argentina. Principales rasgos de la demanda. V Congreso Latinoamericano de Investigación Turística. San Pablo: Universidad de San Pablo.

Meza, L. (2013). Análisis del club del producto de turismo idiomático en la ciudad de Málaga. Universidad de Málaga.

Montaner, J. (1991). Estructura del Mercado Turístico. Madrid: Sintesis.

Moral Cuadra, S., & Orgaz, F. (2013). Las nuevas tipologias del turismo en España: El caso de Andalucía. Eumed.

Pardo, C. (2011). El turismo idiomático en España como potenciador cultural en ciudades patrimoniales: El caso de Salamanca y Alcalá de Henares. Cuadernos De Turismo, 27, 701-723.

Pawlowska, E. (2011). El turismo académico. Un análisis económico para el caso de Galicia. Galicia. Santiago de Compostela: Universidade. Servizo de Publicacións e Intercambio Científica.

Secretaría de Turismo. (2015). Secretaría de Turismo. Consultado 10 de diciembre, 2018. Obtenido de: www.sectur.gob.mx/hashtag/2015/05/14/turismo-cultural/

Soto, F. (2012). La Movilidad estudiantil internacional como Turismo Académico. Revista de Geografía de Valparaiso, 46, 54-68.