Behavioral management of pediatric patients using the tell-show-do method. Bibliographic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/odontologia.vol24.n1.2022-e3406

Keywords:

Pediatric Dentistry, Behavior, children

Abstract

: Introduction: The management of the pediatric patient's behavior has been seen as an inconvenience during dental consultation since lots of patients do not collaborate, due to this, the Tell-Show-Do Technique is applied which leads the dentist to give verbal explanation and demonstration of what is going to be done during consultation, thus achieving the conclusion of the dental procedure. Objective: To learn about the management of pediatric patient behavior with the Tell-Show-Do technique by a literature review. Methodology: The method applied for the literature review was the search for articles in digital databases such as: Elsevier, PubMed, Scielo, Mediagraphic, Redalyc, Researchgate, ScienceDirect, and Google Scholar, employing inclusion and exclusion criteria, in addition the it was used the Mendeley Desktop and Microsoft Excel 2016 tools for organization and systematization of the information. Results: From a total of 47 preselected articles, 13 articles were used, and these mention the Tell-Show-Do technique as effective in the management of pediatric patient behavior and another 11 articles that refer to information on pediatric dentistry topics. Conclusion: It is fundamentally important that the dentist knows how to manage the behavior of pediatric patients with the appropriate methods and techniques to reduce or eradicate traumas and negative attitudes towards dental treatment, one of the main and most used being the Tell-Show-Do Technique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lauro Israel Pineda Mesias, Universidad Catolica de Cuenca

Egresado de la facultad de Odontología de la Universidad Católica de Cuenca. Cuenca, Ecuador

María del Carmen Pariona Minaya, Universidad Católica de Cuenca

Docente de la facultad de Odontología de la Universidad Católica de Cuenca. Cuenca, Ecuador

References

Busato P, Garbín RR, Santos CN, Paranhos LR, Rigo L. Influence of maternal anxiety on child anxiety during dental care: cross-sectional study. Sao Paulo Med J. 2017 Mar-Apr;135(2):116-122.

Ramos-Martínez Ketty, Alfaro-Zolá Lizelia Margarita, Tirado-Amador Lesbia Rosa, González-Martínez Farith. Habilidades Sociales Y Conducta En Niños Durante La Consulta Odontológica En Un Centro Docente-Asistencial, Cartagena (Colombia). Rev Fac Odontol Univ Antioq [Internet]. 2015 Dec [cited 2021 July 25]; 27(1): 86-107. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-246X2015000200086&lng=en.

Alarco-Cadillo L, Casas Apayco L, Reyes Bossio M, Ramírez Torres MC. Uso de dos técnicas alternativas de manejo de conducta: musicoterapia y distracción audiovisual, en el control y manejo de ansiedad en pacientes pediátricos de 5 a 10 años. Rev. Odontopediatr. Latinoam. [Internet]. 22 de enero de 2021 [citado 25 de julio de 2021];7(1). Disponible en: https://www.revistaodontopediatria.org/index.php/alop/article/view/127.

Lopera Ossa MP, Cardeño Chaverra V, Muñetones Correa D, Serna Salazar E, Díaz Garavito MV, Bermúdez Reyes P. Manejo de la conducta del paciente pediátrico por estudiantes de la Facultad de Odontología, Universidad Cooperativa de Colombia, Medellín, 2012. Revista Nacional de Odontología. 2013; 9(16): 59-65.

Laura FG, Cristina SF. Análisis comparativo entre las distintas escalas de valoración del comportamiento, ansiedad y miedo dental en odontopediatría. Therapeia. 2013;5(1):81-95.

Agustín T. Alma M. Manejo de conducta en odontología pediátrica. Revista Dentista y Paciente. No 16. Año 2018

Viana Filho JMC, Clementino MA, Lima LCM, Garcia AFG, Carvalho MMP, Ferreira JMS. l. Anxiety of parents and children in dental care. RGO, Rev Gaúch Odontol. 2018;66(4):321-329.

Núñez Loreto, Icaza Gloria, Contreras Violeta, Correa Gloria, Canales Tatiana, Mejía Gloria et al. Factores asociados a la consulta odontológica en niños/as y jóvenes de Talca (Chile) e inmigrantes chilenos de Montreal (Canadá). Gac Sanit [Internet]. 2013 ago. [citado 2021 Ene 23]; 27(4): 344-349. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0213911113000460

Mafla Ana Cristina, Villalobos Fredy Hernán, Pinchao Ramírez Wilson Marino, Lucero Yela Diego Fernando. Propiedades Psicométricas de la Versión Española de la Abeer Children DentalAnxiety Scale (ACDAS) para la Medición de Ansiedad Dental en Niños. Int. J. Odontostomat. [Internet]. 2017 Jun [citado 2021 Ene 22]; 11(2): 182-191.

Mautz-Miranda Claudia, Fernández-Delgadillo Carolina, Saldivia-Ojeda Constanza, Rodríguez-Salinas Carolina, Riquelme-Carrasco Sebastián, Linco-Olave Jared. Prevalencia de Ansiedad Dental en Niños Atendidos en los Servicios de Salud Públicos de Valdivia, Chile. Odontoestomatología [Internet]. 2017 Dic [citado 2021 Ene 22]; 19(30): 59-64.

Ahmed F, Quddus IA, Sharif MO, Ahmed K. Dental Anxiety- Understanding is the Key to Effective Management. Dent Update. 2016 Nov;43(9):883-890.

Bartolomé Villar B, Méndez Zunino M, Vilar Rodríguez C, Arrieta Blanco JJ. Técnicas alternativas del manejo de la conducta en odontopediatría. Rev. Odontopediatr. Latinoam. [Internet]. 21 de enero de 2021 [citado 25 de julio de 2021];11(1). Disponible en: https://www.revistaodontopediatria.org/index.php/alop/article/view/217

Cordero N, Cárdenas J. Parental acceptance of pharmacologic and non-pharmacologic behavior management techniques in pediatric dentistry. Revista CES Odontología. Vol 25 (2), 2012.

Bartolomé Villar, B. Vilar Rodríguez, C. Cañizares, V. Torres Moreta, L. Técnicas en el manejo de la conducta del paciente odontopediátrico. Cient. Dent. 2020; 17; 1; 27-34

Asl, A. N., Shokravi, M., Jamali, Z., & Shirazi, S. (2017). Barriers and Drawbacks of the Assessment of Dental Fear, Dental Anxiety and Dental Phobia in Children: A Critical Literature Review. Journal of Clinical Pediatric Dentistry, 41(6), 399–423.

Ortega M, Tapia CMT, Cedillo MGE, et al. Efectividad de las técnicas de manejo conductual en odontopediatría. Revisión sistemática. Rev Odotopediatr Latinoam. 2021;11(1):91-108.

Pop-Jordanova N, Sarakinova O, Pop-Stefanova-Trposka M, Zabokova-Bilbilova E, Kostadinovska E. Anxiety, Stress and Coping Patterns in Children in Dental Settings. Open Access Maced J Med Sci. 2018 Apr 10;6(4):692-697.

Hernández Martínez César Tadeo, Robles Bermeo Norma Leticia, Medina Solís Carlo Eduardo, Jiménez Gayosso Sandra Isabel, Centeno Pedraza Claudia. Manejo odontológico del paciente con hipoacusia neurosensorial profunda bilateral. Rev cubana Estomatol [Internet]. 2017 Sep [citado 2021 Ago 25]; 54(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072017000300009&lng=es.

Sánchez Caro Arelis Auria. Manejo de conducta de los niños durante la atencion dental. Rev Saludd & Vida Sipanense [Internet]. 2020 May [cited 2021 July 22]; 7(1): 69-80. Available from: revistas.uss.edu.pe/index.php/SVS/article/view/1293/1741

Loayza S, Azanza S. Eficacia de dos técnicas de acondicionamiento para la atención odontológica de niños de 6 a 10 años de edad de una escuela pública de Quito-Ecuador. Rev. Odontopediatr. Latinoam. [Internet]. 21 de enero de 2021 [citado 25 de agosto de 2021];7(2). Disponible en: https://www.revistaodontopediatria.org/index.php/alop/article/view/138

Auquilla Vallejo N del R. “Niveles de ansiedad y miedo a la consulta odontológica en niños de 8 a 12 años de edad de la escuela “21 de abril” mediante el método de Venhan [Odontologia]. Universidad Nacional de Chimborazo; 2017.

Francisco Xavier Paranhos Coêlho; Macedo, Thiara Guimarães; Coqueiro, Raildo Silva E Pithon, Matheus Melo. Percepção Dos Pais Sobre As Técnicas De Manejo Comportamental Utilizadas em Odontopediatria. Rev. Bras. Odontol. 2016, vol.73, n.4, pp. 277-282.

Ketty RM, Lizelia AZ, Meisser MA, Farith GM. Ansiedad y miedo en niños atendidos en consulta odontológica de la Universidad de Cartagena. Revista Odontológica Mexicana. 2018;22(1):8-14.

Ríos Erazo M., Herrera Ronda A., Rojas Alcayaga G. Ansiedad dental: evaluación y tratamiento. Av Odontoestomatol [Internet]. 2014 Feb [citado 2021 Jul 26]; 30(1): 39-46. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-12852014000100005&lng=es.

Published

2022-01-31

How to Cite

Pineda Mesias, L. I., & Pariona Minaya, M. del C. (2022). Behavioral management of pediatric patients using the tell-show-do method. Bibliographic review. Odontología, 24(1), e3406. https://doi.org/10.29166/odontologia.vol24.n1.2022-e3406

Issue

Section

Bibliographic review

Most read articles by the same author(s)