Intercultural education and ethnomathematicsin teacher training in Mathematics and Physics

Authors

  • Luis Iván Dávila Garz´ón Universidad Central del Ecuador
  • Carlina Ximena Pinos Benavides Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1276

Keywords:

Training field, curricular design, intercultural education, ethnomathematics, teacher training.

Abstract

The research on intercultural education and ethnomathematics in teacher training in Mathematics and Physics is importantbecause of the new curricular design of the Pedagogy Career of Experimental Sciences, Mathematics and Physics at the Faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences, Universidad Central del Ecuador. Two disciplines are includedin the field of Integration of knowledge and culture contexts, these disciplines areIntercultural and Inclusive Education and Ethnomathematics, and present guidelines for preserving the knowledge and worldview of the plurinational people; ethnomathematics use their applications in the field of mathematics. The objective of this article is to study the contribution of the disciplines mentioned in the academic training of students and teachers, and will be based on the main postulates of Osuna and D'Ambrosio who madetheir contributions in theintercultural education.Themain theoretical inputs to understand construction and reconstruction processes are determined. In the process of teacher training, the main aspects will be analyzed so that their teaching is intentional and oriented to the conditions of today's society. In the process of training students practical research will be developed to promote the construction of knowledge and strengthen national identity, a topic that is being lost.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito - Ecuador: Lexis.

Blanco, H. (2008). Entrevista al profesor Ubiratán D’Ambrosio. [Documento el Línea]. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 1(1). 21-25. Disponible en http://www.etnomate-matica. org/v1-n1-febrero2008/blanco.pdf.

Blanco-Álvarez, H., Higuita Ramírez, C., & Oliveras, M. L. (2014). Una mirada a la Etnomatemática y la Educación Matemática en Colombia: caminos recorridos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7 (2), 245 – 269.

Cadena Juan Ramón. (s/f). Inserción de la Etnomatemática en la formación docente en la Educación Superior Ecuatoriana. Quito. Ecuador.

Carrera de Matemática y Física. (2016). Diseño Curricular de la Carrera de Matemática y Física, Quito, Ecuador.

Durán R. Rolando. Teoría de la interculturalidad.

https://www.academia.edu/14475097/Teor%C3%ADa_de_la_interculturalidad?a

uto=download

Falconi G. José. Principios de interculturalidad. Recuperado el 21 de octubre del 2018, de

https://derechoecuador.com/principios-de-interculturalidad.

Gavarrete María Elena. (2012). Modelo de aplicación de Etnomatemáticas en la formación de profesores en el contexto indígena de Costa Rica.

Gerdes, P. (2007). Etnomatemática. Reflexões sobre Matemática e diversidade cultural. Famalicão: Edições Húmus.

Gilmer, G. (1995). Una definición de Etnomatemática. Boletín ISGEm, 11 (1), p. 188. En H. Blanco (Comp.). Boletines del grupo de estudio internacional de Etnomatemática: ISGEm, 1985-2003, disponible en http://www.etnomatematica.org/home/?page_id=112.

Gómez Guerra Enrique Octavio, Ortiz Lucero María Fernanda, (2016), Incorporación participativa de formas de pensamiento etnomatemático en programas curriculares de 5to, 6to y 7mo año de educación básica de dos colegios particulares de Quito para el año lectivo 2016 – 2017, PUCE, Quito, Ecuador.

La importancia de la educación intercultural. Recuperado el 21 de octubre del 2018, de https://akroseducational.es/blog/la-importancia-de-la-educacion-intercultural/

Marga Carol. (2017). La importancia de la educación intercultural en un mundo globalizado. Recuperado el 21 de octubre del 2018, de http://colegioedwardconcepcion.cl/la-importancia-de-la-educacion-intercultural-en-un-mundo-globalizado/.

Martínez Padrón Oswaldo Jesús, (2013), Etnomatemática: una reseña crítica de sus acepciones, Revista científica, Educación científica y tecnológica / ISSN 0124 2253/ Octubre de 2013 / Edición especial / Bogotá, D.C.

Nomberto, Víctor. (2010). Teoría de la interculturalidad. Recuperado de http://blog.pucp.edu.pe/blog/victornomberto/2010/02/18/teor-a-de-la-interculturalidad/

Oliveras María Luisa. (2000). Etnomatemáticas. En J. Fuentes y M. L. Olivares. Matemáticas en la Sociedad. Granada. España. Repro-digital.

Prieto Martín.(2017). Enfoques de la interculturalidad. Recuperado el 2018-10-21 en https://prezi.com/qjqy60lojrsn/enfoques-de-la-interculturalidad/

Trujillo Pablo. (2015). Cultura, Identidad e Interculturalidad. Recuperado el 21 de octubre del 2018, de https://es.slideshare.net/pablotrujillo3956/cultura-identidad-e-interculturalidad

Trujillo, J. (2016). La Etnomatemática Runayupay. Recuperado el 08 de agosto de 2016, de Proyecto Etnomatemática Runayupay: http://www.etnomatematica- ecuador.runayupay.org/assets/doc-141128-la_etnomatematica_(jt).pdf

Walsh, Catherine. (2010). Análisis interseccional y enfoque intercultural.

Published

2019-01-30 — Updated on 2020-09-03

Versions

How to Cite

Dávila Garz´ón, L. I., & Pinos Benavides, C. X. (2020). Intercultural education and ethnomathematicsin teacher training in Mathematics and Physics. Cátedra, 2(1), 15–26. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1276 (Original work published January 30, 2019)