A current challenge: pedagogical support, the way to improve the actions of teachers
DOI:
https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3544Keywords:
accompaniment, community, teaching-learning, performance, management, pedagogyAbstract
schools in Samborondón, Ecuador, where problems were identified in the design and management of educational resources that differ in the quality of education. The need to strengthen didactic orientation processes was identified, which for most teachers are irrelevant because they do not have an internal program to validate their effectiveness. The objective is to understand the factors that determine high levels of educational quality. The gap that prevents the achievement of a permanent and effective professional instruction is marked by the deviation between the pedagogical experience and the learning context with social, natural and community meaning. For this reason, the implementation of a pedagogical accompaniment program aimed at improving teachers' actions was proposed. The methodology had a quasi-experimental approach in which two analysis groups participated. The results showed an increase from 13.3% (good level) to 86.7% (very good level). The variation of the average range between the experimental and control groups by means of the posttest was 29.94 according to the Mann-Whitney U test, a result that showed a significant difference according to the p value 0.000. It was concluded, from the application of the accompaniment program, that the experimental group significantly improved the preparation for teaching, the application of methodological processes, the participation in the management of the school articulated to the community and the development of professionalism and identity.
Downloads
References
Agreda, Á., y Pérez, M. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva . Revista de Educación, 2(30), 219–232. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273
Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la Républica del Ecuador. Iusrectusecart, 449, 1–219. https://bde.fin.ec/wp-content/uploads/2021/02/Constitucionultimodif25enero2021.pdf
Aspajo, E. (2018). Programa de acompañamiento docente en el desempeño pedagógico en el área de comunicación: nivel secundario de la institución educativa Coronel Pedro Portillo, Pucallpa-2015 [Universidad Nacional de Ucayali]. http://repositorio.unu.edu.pe/handle/UNU/3885
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, 1–10. http://www.educainformatica.com.ar/docentes/tuarticulo/educacion/
Becerra, K., y Serrano, Y. (2017). Influencia del clima organizacional en la satisfacción de los clientes de las diferentes facultades de la UFPS Ocaña. http://repositorio.ufpso.edu.co/handle/123456789/2177
Colazzo, L., y Cardozo-Gaibisso, L. (2021). Inserción profesional docente. Estudio de las percepciones de los actores involucrados en procesos de acompañamiento pedagógico durante la pandemia. Cuaderno Pedagógico. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8078193
Cóndor, B. H., y Bunci, M. R. (2019). La evaluación al desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Cátedra, 2(1), 116–131. https://doi.org/10.29166/CATEDRA.V2I1.1436
Diéguez-Batista, G., Riol-Hernández, M., y León-Galbán, T. (2021). Formación y superación del profesorado desde el proceso de profesionalización docente. Educación y Sociedad. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1989/3244
Dirección Nacional de Estándares Educativos. (2017). Estandares de gestión escolar y desempeño profesional directivo y docente.
Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 717–739. https://doi.org/10.15517/REVEDU.V42I2.27033
Eslava-Schmalbalch, J., y Alzate, P. (2011). Cómo elaborar la discusión de un artículo científico. Revista Colombiana de Ortopedia y Traumatología, 25(1), 14–17.
Fernández, S., Vilela, W., y Durán, A. (2019). Dimensión multicultural en el código de la niñez y adolescencia desde una perspectiva educativa. Revista Universidad y Sociedad, 11(1), 208–217. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000100208
Galaz, A., Jiménez-Vásquez, M., y Diaz-Barriga, Á. (2019). Evaluación del desempeño docente en Chile y México. Antecedentes, convergencias y consecuencias de una política global de estandarización. Perfiles Educativos, 177–199. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982019000100177&script=sci_abstract&tlng=pt
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. . In P. Baptista (Ed.), Online Learning Center. McGraw-Hill Education. https://books.google.com/books/about/Metodología_de_la_investigación.html?id=oLbjoQEACAAJ
Kondrashova, L. V., Kondrashov, M. M., Chuvasova, N. O., Kalinichenko, N. A., y Deforzh, H. V. (2020). Desarrollando el potencial creativo de los futuros docentes: una estrategia para mejorar la calidad de la educación superior pedagógica. Educ. Form., 5(3), e3292–e3292. https://doi.org/10.25053/REDUFOR.V5I15SET/DEZ.3292
Kozanitis, A., Ménard, L., y Boucher, S. (2018). Continuous development and education follow-up of new university professors: Effects on the use of teaching strategies. Praxis Educativa, 13(2), 294–311. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Kozanitis%2C+A.%2C+Ménard%2C+L.%2C+%26+Boucher%2C+S.+%282018%29.+Continuous+development+and+education+follow-up+of+new+university+professors%3A+effects+on+the+use+of+teaching+strategies.&btnG=
Lugo, J. P., Nacional, U., De Miranda, F., Ysaelen, V., y Rossel, O. (2021). Apropiación de las TIC desde la dimensión pedagógica de las competencias y estándares UNESCO: Contigo en la Distancia. Alternancia - Revista de Educación e Investigación, 3(5), 79–93. https://doi.org/10.33996/ALTERNANCIA.V3I5.679
Medina-Montesdeoca, N. A. (2017). Incidencia del clima organizacional en el desempeño docente de la Unidad Educativa Particular Santo Domingo de Guzmán – Quito. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/5611
Méndez, y Andrea. (2020). Educación en tiempos de pandemia (Covid-19). Revista de La Universidad de La Salle, 85, 1–11. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss85.4
Minez, Z. (2013). Acompañamiento Pedagógico una alternativa para mejorar el desempeño docente. Revista SAWI. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RSW/article/view/260
Rodríguez, Á. F., Medina, M. A., y Medina, D. A. (2020). La inducción y el acompañamiento pedagógico al profesorado novel. Una oportunidad para mejorar su desempeño profesional. Revista EDUCARE, 24(3), 339–361. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1378
Rodríguez, C., y Abreu, J. (2021). Sistemas Educativos Líderes a Nivel Mundial, su Desempeño, Metodología y Rangos Aprobadores. Revista Daena (Revista Internacional de Buena Conciencia). https://web.s.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=1870557X&AN=131353932&h=ULJMqFwvH6Oyz2Gew3XhKgYUQYf17cE4F2OJM0ViYOJkHmpi66Ny1OzLdoTXX4IY7K5hkrq%2Br%2FsidG34dUOoow%3D%3D&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLoca
Ruiz Illán, J. F., y Martínez Fernández, M. (2015). Comunicación efectiva y trabajo en equipo. Ediciones de La U.
Salas, M., Barbosa, X., Cabrera, C., González, I., Martínez, H., Montero, A., Pacheco, M., Piña, S., Salgado, A., Cueto, D., Mejia, D., Castro, E., De La Valle, J., Cervantes, C., Segura, D., Gastelbondo, I., Retamozo, L., De La Cruz, N., Peña, Y., … Morrón, G. (2018). Estrategias para la convivencia de I.E.D. Rural Palermo. Cultura Educación y Sociedad, 9(2), 86–94. https://doi.org/10.17981/CULTEDUSOC.9.2.2018.09
UNICEF. (2020a). Los niños no pueden seguir sin ir a la escuela, afirma UNICEF. Arboleda, María. https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/los-niños-no-pueden-seguir-sin-ir-la-escuela-afirma-unicef
UNICEF, S. E. (2020b). UNICEF pide evitar daños irreversibles en educación. UNICEF. https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/unicef-pide-evitar-daños-irreversibles-en-educación-salud-nutrición-y-bienestar
UNICEF, S. E. (2021). Estado Mundial de la Infancia 2021 | UNICEF. Informaciones UNICEF. https://www.unicef.org/es/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2021
Valdivia, I. (2016). Influencia del Acompañamiento Pedagógico en el Desempeño Docente en la Institución Educativa Emblemática “Divina Pastora”, Oxapampa, Pasco-2016 [Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/30159
Vásquezo, Y. (2019). ESTRATEGIA DE ACOMPAÑAMIENTO PEDAGÓGICO PARA MEJORAR EL DESEMPEÑO DE LOS DOCENTES DE LA ZONA RURAL DE POMALCA. REVISTA CIENTIFICA EPISTEMIA, 3(1), 72–81. https://doi.org/10.26495/RE.V1I1.1045
Vezub, L., y Alliaud, A. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles Aportes conceptuales y operativos para un programa de apoyo a los docentes principiantes de Uruguay.
Yana Salluca, M., y Adco Valeriano, H. (2018). Acompañamiento pedagógico y el rol docente en jornada escolar completa: Caso instituciones educativas Santa Rosa y Salesianos de San Juan Bosco - Puno Perú. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 137–148. https://doi.org/10.18271/RIA.2018.337