Digital narratives as innovative didactic strategies for Initial Education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v6i2.4144

Keywords:

Meaningful learning, innovative strategies, legends, digital storytelling

Abstract

The current situation demands that children from very early ages assume impressive educational challenges, technology has become essential in the teaching-learning process. This research work is based on the need to incorporate digital narratives as learning strategies in early childhood education, taking into account that teachers today have been beset by new challenges, as a result of the current situation caused by a post-pandemic. The present work synthesizes the process of creating a proposal framed within the new digital logics of teaching. In the following, we will present 1) a theoretical synthesis that covers the most relevant aspects that support the proposal within the framework of digital narratives and Storytelling, 2) the methodology used, which adopts a mixed paradigm of qualitative-quantitative character shown in the data collection in a delimited sample with the teachers of the Learning Network Nº1, as well as an interview with the Director of the Education District 04D01 San Pedro de Huaca-Tulcán; 4) the results obtained determine that teachers do not apply digital narratives in the teaching-learning process. Thus, to conclude, the creation of a Storytelling Web page (Viviendo el ayer) is highlighted, which consists of tools for the creation of digital narratives and access to the material created for use by teachers. In addition, this page is considered an easy, eye-catching instrument, and through it we intend to generate emotions that provide rewarding experiences to children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés-Dinarte, G. (2011). La metodología indagatoria: Una mirada hacia el aprendizaje significativo desde "Charpack y Vygotsky”. Inter Sedes, 12(23). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/981

Coll, C. (2016). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 1-24.

Cassany, D. (2012). En_línea: Leer y escribir en la red (Primera edición). Editorial Anagrama.

Cel -Ranilla, J. M., Cela-Ranilla, J. M., Esteve-González, V., Esteve-Mon, F., González-Martínez J. y Gisbert Cervera, M. (2017). El docente en la sociedad digital: Una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 403-422.

Gallego Torres, R. A. (2017). Antecedentes para el diseño de una nueva estrategia didáctica y de comunicación para el e-learning. Razón y Palabra, 21(98), 51-65. Redalyc.

Hermann Acosta, A. (2015). Narrativas digitales como didácticas y estrategias de aprendizaje en los procesos de asimilación y retención del conocimiento. Sophía, 1(19), 253. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.12

Hermann-Acosta, A. y Pérez-Garcías, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia: Revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano. Revista ESPACIOS, 40(41), 5-19.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5a ed). McGraw-Hill.

Leví Orta, G. del C. (2015). CACHEIRO GONZÁLEZ, M. L. (coord.) (2014). Educación y tecnología: Estrategias didácticas para la integración de las TIC. Madrid, UNED, 257 páginas. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(2), 160-161.

Martínez Migueléz, M. (2006). El paradigma emergente hacia una nueva teoría de la racionalidad cientifica (2 ed). Editorial Trillas.

Montaña Cristancho, M. (2016). Narrativa digital y su implicación en la pedagogía de la era tecnológica. [Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/3974

Pujol, L. (1999). Los hipermedios como herramienta para facilitar el aprendizaje significativo: Una perspectiva constructivista. Agenda académica, 6(2), 125-233.

Rosales López, C. (2009). Aprendizaje formal e informal con medios. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 21-32.

Villa G. (2011). Los relatos en linea. Universidad del Valle.

Published

2023-07-25

How to Cite

García-Mera, S., & Silva-Jiménez, M. . (2023). Digital narratives as innovative didactic strategies for Initial Education teachers . Cátedra, 6(2), 18–29. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i2.4144

Issue

Section

Informatics