Effects of online education as a consequence of the pandemic in the students of the first levels of the Foreign Trade and Mechanical Engineering programs of a university in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.29166/kronos.v3i2.4003Keywords:
Online education, virtual mode, pandemic, difficulties, technological toolsAbstract
The crises caused by the COVID-19 pandemic has generated upheavals in various sectors. Education is not on the margin of this reality, and it is one of the causes of the main changes within families’ daily life. In Ecuador, an emergency plan was taken into consideration so that institutions of basic, secondary, and higher-level could continue with their teaching activities; consequently, face-to-face education was changed to a virtual modality, which entailed drastic changes and caused various discomforts amongst students. This research conducted a study on the effects that online education has generated because of the pandemic. A documentary methodology was used, and a survey with closed questions was applied to a group of students at the Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE of the careers of Mechanical Engineering and Foreign Trade where it was possible to demonstrate the difficulties and limitations that students of these careers had and still face to acquire the necessary knowledge that will allow them to develop in their future workforce.
Downloads
References
Álvarez, M., González, V., Morfin, M., & Cabral, J. (2005). Aprendizaje en línea. Puerto Vallarta: Centro Universitario de la Costa-Universidad de Guadalajara. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/cucosta-udeg/20170512031051/pdf_1164.pdf
Camaño Morúa,C., Axel, D.c Célia, C., Bernardo Sfredo, M., Damián, D.V., y Daniela, P. (2020) Educación Superio y Covid-19 en América Latina.
Dávalos, N. (2020). Solo el 45,5% de hogares en Ecuador tiene acceso a Internet, según el INEC. Recuperado de: https://www.primicias.ec/noticias/tecnologia/ecuador-hogares-acceso-internet-inec/#:~:text=En%202019%20el%20porcentaje%20de,%2C6%25%20de%20los%20hogares.
Elgueta, M. F. (2020). Desafíos de la educación jurídica latinoamericana en tiempos de pandemia.
Massa, S. M., & Pirro, A. L. (2015). Formación docente universitaria en competencias para la incorporación de las TICs: dimensiones de análisis.
Marinoni, G., Van’t Land, H., & Jensen, T. (2020). The impact of Covid-19 on higher education around the world. IAU global survey report, 23.
Necuzzi, C. (2013). Estado del arte sobre el desarrollo cognitivo involucrado en los procesos de aprendizaje y enseñanza con integración de las TIC (Vol. 8). UNICEF Argentina.Pacheco, I.F. (2020). Gobiernos latinoamericanos deben apoyar a las IES en medio de la pandemia. Revista de Educación Superior en América Latina, (8) Recuperado de: http://www.une.edu.pe/Sesion04-Metodologia_de_la_investigacion.pdf
Pardo, H., & Cobo, C. (2020). Outliers School. Recuperado de: file:///C:/Users/Alberto/Downloads/EXPANDIR%20LA%20UNIVERSIDADE%20MAS%20AL%20-%20Hugo%20Pardo%20Kuklinski.pdf
Salanueva, O. L. (2017). La educación a distancia en la Facultad: ventajas y dificultades. Anales de La Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales.
Sangrà, A. y González-Sanmamed, M. (2004). La transformación de las universidades a través de las TIC: Discursos y prácticas. Barcelona: Editorial UOC.
Silas, J., & Vázquez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237022/html/index.html
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. Recuperado de: https://www.doi.org/10.4185/RLCS2020-1466
Rennier, E. (2020). Educación virtual: realidad o ficción en tiempos de pandemia. Recuperado de: https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-virtual-realidad-o-ficcion-en-tiempos-de-pandemia/
Vargas Jiménez, K. A. (2020). Enseñanza aprendizaje virtual en tiempos de pandemia (Bachelor's thesis, Jipijapa. UNESUM).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Victoria Cóndor Cóndor, Karen De la Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.