This is an outdated version published on 2022-01-31. Read the most recent version.

Inclusion in times of pandemic: The advantages and difficulties of virtual education for students with functional diversity

Authors

  • Carmen López-Álvarez Universidad de Puerto Rico

DOI:

https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3377

Keywords:

universal design, functional diversity, virtual education, inclusion, pandemic

Abstract

By the second half of March 2020, the leaders of many nations took drastic measures - isolation, closures and curfews - to stop the covid-19.  One of the sectors most affected by these decisions was education: from preschool to university level. Faced with the cancellation of face-to-face classes, university institutions -prepared or not- opted for virtual education in order to save their finances and avoid student desertion. In spite of the difficulty of its implementation in the classroom, this modality has become very popular. This research arises from the need to examine the advantages and difficulties of virtual education for both typical students (those who do not have difficulties) and those who have some impediment during these last months. Likewise, the impact -favorable or adverse- of virtual education on the inclusion of students with functional diversity will be analyzed.  Throughout this article, definitions such as virtual education, impairment, functional diversity, inclusion, reasonable accommodation/modification, and universal design will be provided. Finally, recommendations for incorporating universal design into online courses and what the future of education looks like in times of pandemic will be offered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bérubé, M. (1996). Life as we know it: A father, a family, and an exceptional child. Random

House.

Corporación Ciudad Accesible (2012). ¿Qué es el diseño universal?

Recuperado de http://www.ciudadaccesible.cl/?p=1499

Educación Inclusiva. (2006). ¿Qué significa inclusión educativa?

Recuperado de http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=1

Educación virtual, una alternativa para población en discapacidad. (8 de mayo de 2020).

El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/vida/educacion/educacion-

virtual-una-alternativa-para-poblacion-en-discapacidad-493404

Herrera Nieves, L. y Montes Soldado, R. (2018). Diseño universal de aprendizaje y

tecnologías de asistencia en ambientes educativos virtuales de nivel superior. Liderando investigación y prácticas inclusivas.

Recuperado de https://lsi2.ugr.es/rosana/investigacion/files/dua_TA_Herrera-Montes_2018.pdf

Ley de la Carta de Derechos de las Personas con Impedimentos, Ley Núm. 238 (Puerto

Rico, 2004). Recuperado de https://www.lexjuris.com/lexlex/Leyes2004/lexl2004238.htm

Ley de Servicios Educativos Integrales para Personas con Impedimentos, Ley Núm. 51

(Puerto Rico, 1996) Recuperado de https://www.lexjuris.com/LEXLEX/lexcodigoc/lexedimpedimentos.htm

Martínez Uribe, C.H. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la

Educación. 17(33), 7-27. Recuperado de file:///C:/Users/calau/Downloads/Dialnet-LaEducacionADistancia-5057022%20(5).pdf

Mas, A. (4 de abril de 2020). La educación online no llega a todos los alumnos. La

Vanguardia. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/vida/formacion/20200414/48495012419/educacion-online-no-llega-todos-alumnos.html

Network Learning. (2021). Human rights and inclusion.

Recuperado de https://www.networklearning.org/index.php/ngo-fields/human-rights

Organization for Economic Cooperation and Development. (2020). Covid-19 en América

Latina y el Caribe: Panorama de las respuestas de los gobiernos a la crisis. Recuperado de https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/covid-19-en-america-latina-y-el-caribe-panorama-de-las-respuestas-de-los-gobiernos-a-la-crisis-7d9f7a2b/

Organización Mundial de la Salud. (27 de abril de 2020). COVID-19: cronología de la

actuación de la OMS. Recuperado de https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (s.f.).

Inclusión en la educación. Recuperado de https://es.unesco.org/themes/inclusion-educacion

Pascuas Cortés, S.P. (14 de septiembre de 2020). COVID-19 en América: su impacto en

Puerto Rico. Asociación Latinoamericana de Historia.

Recuperado de https://www.asociacionlatinoamericanadehistoria.com/articulo/covid-19-en-america-su-impacto-en-puerto-rico/

Rama, C. (2016). La fase actual de expansión de la educación en línea o virtual en América

Latina. Universidades, 70, 27-39. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/373/37348529004.pdf

Real Academia Española. (2021). Impedimento. En Diccionario de la lengua española.

Recuperado de https://dle.rae.es/impedimento

Redacción Educación. (8 de mayo de 2020). Educación virtual, una alternativa para

población en discapacidad. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/educacion/educacion-virtual-una-alternativa-para-poblacion-en-discapacidad-493404

Rose, D.H., y Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal design for

learning. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, VA: ASCD.

Sánchez Fuentes, S., Díez Villoria, E. y Martín Almaraz, R.A. (2016). El diseño

universal como medio para atender la diversidad en la educación. Una revisión de casos de éxito en la universidad. Contextos Educativos, 19(2016), 121-131.

doi: 10.18172/con.275

Scott, R.A. (27 de agosto de 2021). Online Learning and Higher Ed’s Future. Higher Ed Jobs.

Recuperado de https://www.higheredjobs.com/Articles/articleDisplay.cfm?ID=2814&utm_source=09_13_2021&utm_medium=email&utm_campaign=InsiderUpdate&utm_content=1&VersID=1&SchedVersID=31

Serrano-Cumplido, A., Antón-Eguía Ortega, P.B., Ruiz García. A., Olmo Quintana, V., Segura

Fragoso, A., Barquilla García, A. y Morán Bayón, A. (2020) COVID-19. La historia se repite y seguimos tropezando con la misma piedra. Elsevier Public Health Emergency Collection. doi: http://10.1016/j.semerg.2020.06.008

Universidad de Alicante (2021a). Diversidad funcional. Unidad de Accesibilidad

Digital. Recuperado de https://web.ua.es/es/accesibilidad/diversidad-funcional.html

Universidad de Alicante (2021b). Diversidad funcional en las aulas. Unidad de Accesibilidad

Digital. Recuperado de https://web.ua.es/accesibilidad/educacion-inclusiva/diversidad-funcional-en-las-aulas.html

Published

2022-01-31

Versions

How to Cite

López-Álvarez, C. (2022). Inclusion in times of pandemic: The advantages and difficulties of virtual education for students with functional diversity . Cátedra, 5(1), 131–145. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3377

Issue

Section

Challenges of virtual education