Cultural tourism dinamization strategies: Case study Santiago de Píllaro
Main Article Content
Abstract
This paper analyses the importance of the strategies of cultural tourism dynamization as a contribution to sustainable development in the canton of Santiago de Píllaro. The objective of this article is to propose strategies of tourism-cultural dynamization as part of the economic-social development of the canton for the valorisation of the patrimony and improvement of the tourist facilities in an environment of sustainability. A descriptive investigation was carried out with a quantitative approach through the application of a survey to a significant sample of tourists visiting the canton, and for the analysis of the results was applied Chi square that ruled out the null hypothesis and I accept the study hypothesis. The results determined that this city has come many national tourists in the Diablada Pillareña however the remainder of the year the influx is not significant affecting the tourism development, so from the results obtained was reached Determine (27) strategies.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in Siembra know and accept the following conditions:
- Authors retain the copyright and grant Siembra the right of first publication of the work, under the Creative Commons Attribution License. Third parties are allowed to use what has been published as long as they refer to the author or authors of the work and its publication in this journal.
This content is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Authors maintain the copyright and guarantee Siembra the right to publish the manuscript through the channels it considers appropriate.
- Authors may establish on their own additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Siembra, acknowledging their initial publication in the same, such as in institutional repositories.
- Authors are authorized to disseminate their work electronically once the manuscript is accepted for publication.
References
Almeida, F., Coll, M., Brunet, P. J., & Monteserín, O. (2015). Los planes de excelencia y dinamización turística (PEDT), un instrumento de cooperación a favor del desarrollo turístico. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (39), 201-226.
Cañada, E. (2017). Asistencia técnica en Costa Rica sobre dinamización turística en territorios con identidad agroalimentaria. Disponible en: http://www.albasud.org/noticia/es/723/asistencia-t-cnica-en-costa-rica-sobre-dinamizaci-n-tur-stica-en-territorios-con-identidad-agroalimentaria
Cañas, L., Arnandis, R. (2014). Recurso Cultural, Recurso Turístico, Producto Turístico ¿Qué creó realmente el plan piloto de dinamización del producto turístico de Xátiva (Valencia)?. Papers de Turisme, 55, 65-83.
Comunidad de Madrid. (2016). Estrategias de turismo de la comunidad de Madrid. Crecimiento inteligente. Madrid: Comunidad de Madrid.
Consultur. (2002). Plan Estratégico deTurismo Almeria. Almería: Ayuntamiento de Almería.
GAD Munipal Píllaro. (2015). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial del Cantón Santiago de Píllaro. Píllaro, Ecuador: GADM Píllaro.
Garzan, C. (2017). València Cultural: Turismo impulsa una estrategia para dinamizar la oferta de la ciudad. Dispomible en: http://valenciaplaza.com/valencia-cultural-turismo-impulsa-una-estrategia-para-dinamizar-la-oferta-de-la-ciudad
Gobierno Municipal de la Paz. (2016). Dinamización Turística de la Laguna de Pampalarama en la Comunidad Originaria de Chacaltaya. Chacaltaya: PAMPALARAMA GMLP.
INEC. (2010). Censo de Población de Tungurahua 2010. Quito: INEC.
Instituto de desarrollo turístico de México. (2014). Plan de dinamización turística de Atlixco. Atlixco, México: Instituto de desarrollo turístico de México.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). CENSO 2010. Quito, Ecuador: INEC.
Junta de Comunidades Castilla-La Mancha. (2016). Plan Estratégico de Turismo 2015-2019. Castilla-La Mancha. Misión, Visión y Objetivos Estratégicos. Desarrollo de Planes y Líneas de Actuación. Ecuador: Junta de Castilla-La Mancha.
Montejaque. (2015). Montejaque.es Portal Oficial. Serrania de la Ronda. Dispoible en: http://montejaque.es
Reyes, J. (2016). Plan estratégico de desarrollo turístico para dinamizar la actividad turística del Cantón La Concordia, Provincia de Santo Domingo de los Tsachilas. Tesis para la obtención del título en Ingeniería Gestión Turística y Hotelera. Universidad Nacional de Chimborazo.
Sacatoro, L. (2013). Plan de dinamización turística en la comunidad de Malinguapamba, parroquia Isinliví, cantón Sigchos, provincia de Cotopaxi. Tesis para la obtención del título en Ingeniería en Ecoturismo. Universidad Técnica de Cotopaxi.
Valladares, C. (2016). Plan para la dinamización turística-cultural de los saberes ancestrales del patrimonio cultural inmaterial en el ámbito de artes del espectáculo para el centro histórico de Riobamba, provincia de Chimborazo. Tesis para la obtención del título en Ingeniería en Ecoturismo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.