Touristic interpretive trail redisign for amphibians observation and evaluative recreational tools application at the biocomerce company Wikiri, Rumiñahui canton
Main Article Content
Abstract
This research work indicates the results of two touristic proposals for the ecuadorian company, Wikiri (a private company dedicated to the sustainable biotrade of amphibian species from Ecuador). The first proposal corresponded to the redesign of the environmental interpretation trail existing in Wikiri for the in situ observation of amphibians; the second proposal corresponded to the application of recreational tools to determine the knowledge level acquired by visitors at the end of the tours in the company and, above all, to create a critical thinking about environmental conservation. The research was carried out under a mixed approach, with the application of a survey, interviews, bibliographic search and field visits. For this, 92 responses were obtained from people who have visited the Wikiri facilities. The obtained results show the diagnosis of the visitors to the company, the visitors profile and their interest, the current state of the trail in order to propose its redesign with its respective signage. These are key aspects on which the company should focus to increase the number of visits. Finally, the ideal playful tools were determined, to be applied at Wikiri Frogpark to evaluate the knowledge acquired by its visitors.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in Siembra know and accept the following conditions:
- Authors retain the copyright and grant Siembra the right of first publication of the work, under the Creative Commons Attribution License. Third parties are allowed to use what has been published as long as they refer to the author or authors of the work and its publication in this journal.
This content is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Authors maintain the copyright and guarantee Siembra the right to publish the manuscript through the channels it considers appropriate.
- Authors may establish on their own additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in Siembra, acknowledging their initial publication in the same, such as in institutional repositories.
- Authors are authorized to disseminate their work electronically once the manuscript is accepted for publication.
References
Arias González, M. C., Lina Manjarre, P., y Márquez Linar, M. A. (2019). Descripción de la apropiación del paisaje por parte del visitante de Cancún (México). Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(2), 526-550. https://www.estudiosenturismo.com.ar/PDF/V28/N02/v28n2a15.pdf
Carranza, B. (2019). La ciudad que croaba. Ñan Magazine. https://www.nanmagazine.com/la-ciudad-que-croaba/
Céspedez, J. A., Zaracho, V. H., Álvarez, B. B., y Colombo, M. C. (2008). Diversidad de anfibios: su importancia en los ecosistemas y declinación de poblaciones. En S. L. Casco (comp.), Manual de Biodiversidad de Chaco, Corrientes y Formosa (pp. 125-135). Universidad Nacional del Nordeste. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/123058
Cifuentes Cuichán, E. V. (2017). Diseño de la ruta turística de las cascadas en el cantón Rumiñahui - provincia de Pichincha. Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/13400
García Gajardo, F., Fonseca Grandón, G., y Concha Gfell, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: Un estudio comparado. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-26. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21072 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.21072
Gil Álvarez, J. L., Morales Cruz, M. M., y Meza Salvatierra, M. J. (2017). La evaluación educativa como proceso histórico social. Perspectivas para el mejoramiento de la calidad de los sistemas educativos. Universidad y Sociedad, 9(4), 162-167. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/677
Gil Álvarez, J. L., Morales Cruz, M., y Chou Rodríguez, R. (2018). La actividad de estudio y el proceso de asimilación consciente de los conocimientos. ¿Están preparados los estudiantes universitarios?. Conrado, 14(62), 12-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200002&lng=pt&tlng=es
Gobierno Autónomo Descentralizado del Cantón Rumiñahui. (2015). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial - Cantón Rumiñahui periodo 2012-2025. Actualización 2014-2019. Gobierno Autónomo Descentralizado del Cantón Rumiñahui. http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdiagnostico/1760003920001_DOCUMENTO%20DIGANOSTICO_10-03-2015_19-55-43.pdf
Ministerio de Turismo [MINTUR]. (2017). Guía para el levantamiento de atractivos turísticos del Ecuador. MINTUR. https://servicios.turismo.gob.ec/descargas/InventarioAtractivosTuristicos/Parte2_GuiaLevantamientoDeAtractivosTuristicos2017_2daEd.pdf
Ojeda-Ojeda, D. M. (2014). Influencia de la atención y las estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico. Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/2396
Parrales Rodríguez, S., y Solórzano Salas, J. (2014). Motivación y estrategias de aprendizaje del estudiantado de la escuela de orientación y educación especial. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-20. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v14i1.13201 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i1.13201
Pérez Ariza, K., y Hernández Sánchez, J. E. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades. Humanidades Médicas, 14(3), 699-709. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000300010
Phillips, V. D., Tschida, R., Hernández, M., y Zárate Hernández, J. M. (2014). Manual para la modificación de senderos interpretativos en ecoturismo. Global Environmental Management. http://www.ecoingenieros.com.ar/lc/bibliografia/manual%20senderos%20interpretativos-mexico%20.pdf
Programa Nacional de Biocomercio Sostenible – Ecuador. (2005). Estrategia del Cacao Sabor “Arriba” 2006 - 2008. Biotrade. http://www.biotrade.org/resourcesnewsassess/ecuador-strategy-cocoaarriba.pdf
Rubio Hurtado, M. J., Vilà Baños, R., y Sánchez Martí, A. (2018). Una comunidad de práctica virtual para la transferencia del conocimiento entre la universidad y las organizaciones. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (10), 91-108. https://doi.org/10.51302/tce.2018.197 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2018.197
Vásquez Hidalgo, I. (2005). Tipos de estudio y métodos de investigación. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/tipos-estudio-metodos-investigacion/
Wikiri. (2020a). Wikiri apoya la educación integral y la difusión de la ciencia para construir una relación armoniosa entre hombres, anfibios y naturaleza. Wikiri. http://www.wikiri.com.ec/educacion.html
Wikiri. (2020b). Wikiri y su producto EcuaFrog produce ranas en granjas para su comercio sustentable. Wikiri. http://www.wikiri.com.ec/productos/ecuafrog/index.html
Yánez, P. (2016). El proceso de aprendizaje: fases y elementos fundamentales. Revista San Gregorio, 1(11), 70-81. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v1i11.19